Karvin järjestämä pohjoismainen Student-centred approach and the quality of degree education -konferenssi keräsi Finlandia-talolle kaksisataa osallistujaa

Mirella Nordblad
Konferenssin yleisöä.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus järjesti 14.6.2016 yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa Student-centred approach and the quality of degree education -konferenssin, joka oli osa Suomen Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajakauden ohjelmaa. Erityisinä keskustelun kohteina olivat opiskelijakeskeinen oppiminen ja opetus, opettajien ja opiskelijoiden muuttuvat roolit sekä tutkintotavoitteisen koulutuksen laatu.

Konferenssin avasi opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen ja puheenjohtajana toimi Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö, joka myös esitteli Pohjoismaiden ministerineuvoston korkeakoulutuksen laatua pohtineen työryhmän tuloksia (työryhmän loppuraportti:  Student-centred approach from a Nordic perspective).

Konferenssin pääpuhuja oli professori Bjørn Stensaker Oslon yliopistosta. Stensaker keskittyi puheenvuorossaan osaamisperusteisuuteen (learning outcomes) ja opiskelijakeskeiseen opetukseen ja siihen, miten em. käsitteistä on tullut osa laadunvarmistusta Euroopassa. Stensaker totesi, että laadunvarmistus, joka on aiemmin keskittynyt enemmän järjestelmiin ja menettelyihin, on nyt siirtynyt lähemmäs opetus- ja oppimisprosesseja. Puheenvuorossaan hän nosti esille tähän liittyviä haasteita sekä mahdollisuuksia.

Nauhoite aamupäivän suorasta lähetyksestä Karvin YouTube-kanavalla (sisältää Anita Lehikoisen, Anders Gertseenin, Riitta Pyykön ja Bjørn Stensakerin puheenvuorot).


KONFERENSSIN ESITYKSET

OPENING SESSION

Towards stronger student-centred approach, Anita Lehikoinen, Permanent Secretary, Ministry of Education and Culture

Greetings from the Nordic Council of Ministers, Anders Geertsen, Head of Department, Nordic Council of Ministers

Student-centred approach from a Nordic perspective, Professor Riitta Pyykkö, Vice-rector, University of Turku

Keynote: Student-centred teaching, quality assurance and learning outcomes: Connections and complexities, Professor Bjørn Stensaker, University of Oslo

PARALLEL SESSIONS

Session 1

How to promote quality learning in the 21st century?, Anna Parpala, Project Director, Centre for Research and Development of Higher Education, University of Helsinki

An Active Student Participation perspective, Alexis Engström, Student and Project Assistant, Uppsala University

The teachers’ role in the changing landscape of technology rich environments, Cathrine Tømte, Research Professor, Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education & Trine Fossland, Associate Professor, The Arctic University of Norway.

Student-centred learning as a core of pedagogical development: Advances and hindrances. Guðrún Geirsdóttir, Assistant Professor in Education and Director of the Center for Teaching and Learning, University of Iceland.

Session 2

What do the skills and competencies of employees mean for small and medium-size enterprises, Mika Tuuliainen, Head of Educational Affairs, The Federation of Finnish Enterprises

Competence development in higher education: Assessing the alignment of curricula. Seija Mahlamäki-Kultanen, Dean, School of Professional Teacher Education, Häme University of Applied Sciences

Quality in education as teaching for student engagement and competence development. Jens Dolin, Professor in Science Education, University of Copenhagen

Student-centred teaching and the quality of learning. Maria Weurlander, Educational Developer, KTH Royal Institute of Technology

Sulje