Karvin kansainvälinen kesäkausi sai jatkoa azerbaidzhanilaisen asiantuntijaryhmän vierailulla kesäkuun alussa. Asiantuntijat viidestä eri korkeakoulusta sekä Azerbaidzhanin opetusministeriöstä matkustivat viikoksi tutustumaan suomalaisten korkeakoulujen laadun kehittämiseen.
Viikon aluksi edustavalle ryhmälle esiteltiin Karvin arviointitoimintaa, erityisesti korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointeja. Asiantuntijoita koulutetaan parhaillaan tuleviin auditointeihin Azerbaidzhanissa, ja suomalaisten korkeakoulujen laatutyön benchmarking tukee tätä valmistautumista.
Vierailun toisena päivänä tutustuttiin Diakonia-ammattikorkeakoulun uutuuttaan hohtavaan Kalasataman kampukseen. Asiantuntijat olivat vaikuttuneita siitä, miten opiskelijat on huomioitu opiskeluympäristön suunnittelussa. ”Täällä kaikki on rakennettu opiskelijoita ajatellen. Työympäristö on todella avoin, rehtorikaan ei istu suljetun oven takana,” eräs vieraista kommentoi.
Helsingin yliopiston laatuhenkilöstö kertoi vieraille yliopiston laatutyöstä ja viime vuonna valmistuneen auditoinnin annista. Azerbaidzhanilaiset kiittelivät ymmärtävänsä nyt, miltä laadunhallinta arjessa näyttää.
Lisäksi vieraat keskustelivat Suomen opiskelijakuntien liiton (SAMOK) ja Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) kanssa opiskelijoiden roolista korkeakouluissa. Monet asiantuntijoista nostivat tärkeimmäksi oppitunnikseen Suomesta opiskelijoiden osallistamisen korkeakoulujen kehittämis- ja laatutyöhön.
Myös Suomen yliopistot (UNIFI) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (Arene) esittelivät toimintaansa azerbaidzhanilaisille asiantuntijoille. Vieraat pohtivat, että ”korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja luottamuksen kulttuuria tarvittaisiin meilläkin”.
Vierailu liittyi Karvin kaksivuotiseen EU-rahoitteiseen Twinning-hankkeeseen Azerbaidzhanissa. Karvi toteuttaa hankkeen vuosina 2015–2017 yhdessä virolaisen kumppaniorganisaationsa EKKA:n (Estonian Quality Agency for Higher and Vocational Education) kanssa. Hankkeen tavoitteena on lähentää Azerbaidzhanin korkeakoulutusta eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen.
