Suomessa kaikilla pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet kouluttautua, mutta jokaisessa ikäluokassa on silti ryhmiä, joille koulutus on vaikeasti saavutettavissa. Miten takaamme kaikille tasa-arvoiset mahdollisuudet hankkia osaamista ja sivistystä? Tämän kysymyksen ratkaisemiseksi SAMOK on laatinut askelmerkit tasa-arvoiseen koulutukseen.
Tasa-arvoisen koulutuksen askelmerkit esiteltiin SuomiAreena-viikolla SAMOK:n järjestämässä Tasa-arvon kuplat – askelmerkit tasa-arvoisempaan koulutukseen -paneelikeskustelussa, johon Karvin varajohtaja Hannele Seppälä osallistui panelistina.
Paneelissa keskusteltiin muun muassa tutkijoiden ja arviointitoimijoiden yhteistyöstä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi.
– Tarvitaan luotettavaa ja systemaattista tiedonkeruuta sekä sidosryhmäyhteistyötä. Myös kehittävän arvioinnin menetelmät tukevat koulutuksen kehittämistä entistä tasa-arvoisemmaksi, Seppälä tiivistää.
Karvin arvioinneissa tasa-arvo on yksi keskeisistä arviointeja leikkaavista teemoista. Karvin toiminnan tavoitteina ovat muun muassa arviointitoiminnan vaikuttavuus sekä tiedon käyttö kehittämisen ja päätöksenteon tukena. Karvin uuden arviointisuunnitelman ja painopisteiden suunnittelu vuosille 2020-2023 käynnistetään syksyllä.
Karvi julkaisi keväällä 2018 koosteen arviointitoiminnan tuloksista koulutusjärjestelmän nykytilasta. Julkaisussa käsitellään muun muassa koulutuspolkujen sujuvuutta, syrjäytymisen ehkäisemistä sekä koulutuksellista tasa-arvoa. Tutustu julkaisuun tästä.
Lue tästä lisätietoa SAMOK:n Koulutuksellisen tasa-arvon ohjelmasta.
varapuheenjohtaja Maria Jokinen (SAMOK), kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.), varajohtaja Hannele Seppälä (Karvi), paneelin vetäjänä Hanna Huumonen (SAKKI ry)
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä