10/2016–12/2020
Esite: OPS-arviointi 2016–2020 (PDF)
Arviointihankkeen erillissivusto – arviointihankkeen tarkempi esittely
Arvioinnin tehtävät ja tavoitteet
Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanon arvioinnin tehtävänä oli tuottaa tietoa opetuksen ohjausjärjestelmien toimivuudesta, vaikuttavuudesta ja opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista edistävistä ja estävistä tekijöistä. Arvioinnin tavoitteena oli hyödyntää jo arviointiprosessin aikana opetuksen ohjausjärjestelmän ja koulutyön kehittämistä.
Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanoa arvioitiin sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla tarkastelemalla:
- opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden saavuttamista
- tuntijakouudistuksen toimivuutta
- opetussuunnitelmien perusteiden sisällöllisten ja pedagogisten tavoitteiden saavuttamista
- opetussuunnitelmien valmistelua, käyttöönottoa ja toimivuutta
- opetussuunnitelmien toimivuutta koulun strategisen ja pedagogisen kehittämisen välineenä
- paikallisten tuntijakoratkaisujen vaikutusta opetussuunnitelman sisällöllisten tavoitteiden saavuttamiseen
- oppimiskäsitystä, laaja-alaista osaamista, eheyttämistä, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, oppimisympäristöjä ja työtapoja osana opetuksen kehittämistä.
OPS-arvioinnin arviointiasetelma (PDF)
Arvioinnin julkaisuja
- raportti: OPS työn askeleita
- raportti: Näkymiä OPS-matkan varrelta
- raportti: OPS kehittämistyön kompassina
- raportti: Näkökulmia OPS-arviointiin
Ruotsinkielinen tiivistelmäraportti: Läroplansutvärderingen 2016-2020
Lisätietoja
Jaana Saarinen, puh. 029 533 5537, etunimi.sukunimi@karvi.fi
Salla Venäläinen, puh. 029 533 5549, etunimi.sukunimi@karvi.fi
Asiasanat
opetussuunnitelma, OPS, esi- ja perusopetus
Lataa OPS-arvioinnin tietosuojaseloste (PDF)
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä