Karvi toteutti selvityksen sukupuolen välisten ja sisäisten oppimistulosten erojen syistä ja taustoista aikavälillä 2020–2021. Selvityksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaiset tekijät edistävät tai estävät koulutuksellisen tasa-arvoisuuden toteutumista sekä miten voitaisiin tasoittaa oppimistuloserojen taustalla olevien tekijöiden vaikutuksia. Näitä asioita tarkasteltiin koulutuspolitiikan, sukupuolten tasa-arvopolitiikan ja työllisyyspolitiikan näkökulmista.
Aikaisempien tutkimusten, arviointien ja kehittämishankkeiden tulosten ja suositusten analyysien pohjalta luotiin synteesi sukupuolen välisten ja sisäisten oppimistuloserojen syistä sekä eri politiikka-alojen aiemmissa tutkimuksissa esitetyistä kehittämistoimenpiteistä. Näiden tulosten analyysin avulla annettiin kehittämissuositukset ja toimenpide-ehdotuksia perusopetuksen kehittämiseen sukupuolisegregaatiota lieventävään suuntaan.
Tiedote hankkeen tuloksista: Tiedote
Hankkeen julkistamiswebinaarin PowerPoint-esitys: Esitys
Hankkeen loppuraportti: Tasa-arvo teoiksi ja todeksi – Sukupuolten sisäisten ja välisten oppimistuloserojen syitä ja taustoja perusopetuksessa
Lisätietoja
Johtava arviointiasiantuntija Jaana Saarinen, puh. 029 533 5537, etunimi.sukunimi@karvi.fi
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä