Karvi.fi

Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

Matematiikan osaamisen muuttuminen perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen aikana

01/2005 - 03/2017

Hankkeessa selvitettiin matematiikan osaamistasoa ja sen muutosta ja näihin yhteydessä olevia tekijöitä samojen oppilaiden ja opiskelijoiden koko koulu-uran ajan. Samoja opiskelijoita on seurattu neljässä vaiheessa: perusopetuksen nivelvaiheissa 2. luokan jälkeen vuonna 2005, 5. luokan jälkeen vuonna 2008 ja 9. luokan lopussa vuonna 2012 sekä ammatillisen- ja lukiokoulutuksen lopussa vuonna 2015. Sekä lukioissa että ammatillisessa koulutuksessa osaamisen mittaus perustui heidän jo 9. luokalla suorittamaansa kokeeseen. Tehtävistä 78 prosenttia otettiin suoraan tuosta kokeesta – osa tehtävistä oli 6. luokan kokeesta ja osa 3. luokan kokeesta.

Ammatillisen koulutuksen kokeeseen valittiin kaksi tehtävää vuoden 1998 ammatillisen koulutuksen matematiikan oppimistulosarviointikokeesta ja yksi käytännön tilanteeseen liittyvä ongelman ratkaisutehtävä vanhoista ylioppilastehtävistä. Lukiokokeeseen valittiin kaksi matema­tiikan lyhyen ja kaksi pitkän oppimäärän ylioppilaskoetehtävää. Tehtävien suorittamisen lisäksi opiskelijat vastasivat taustakyselyyn. Opiskelijoiden kurssimääristä ja -arvosanoista saatiin tieto oppilaitoksen rekisteristä myös niiltä, jotka eivät osallistuneet tiedonkeruuseen. Lisäaineistona käytettiin ylioppilaskokeen arvosanatietoa.

Hankkeessa vastattiin seuraaviin arviointikysymyksiin:

  • Mikä on oppilaiden ja opiskelijoiden matemaattisen osaamisen ja ajattelun taso sekä asennoituminen matematiikkaan eri vuosina?
  • Kuinka matemaattinen osaaminen sekä matematiikka-oppiainetta koskevat asenteet muuttuvat koulu-uran aikana?
  • Mitkä tekijät selittävät osaamisen ja asenteiden muutosta?
  • Kuinka koulutuksellinen tasa-arvo toteutuu alueellisesti, kieliryhmittäin ja sukupuolten välillä?
  • Miten matematiikan kurssien määrä on yhteydessä osaamisen muutokseen toisen asteen opinnoissa?
  • Miten matematiikkaan asennoituminen vaikuttaa opiskelijan tekemiin valintoihin?
  • Kuinka suuri osaamisen ero syntyy lukioissa lyhyen ja pitkän matematiikan opiskelijoiden välille?

Lisätietoja arvioinnista:

erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen, jari.metsamuuronen@karvi.fi, puh. 029 533 5517, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Tarkemmat tiedot

Alkaa:
01/2005
Loppuu:
03/2017
Tapahtumaluokka:

Sulje