
- Tämä tapahtuma on mennyt.
Toisen kotimaisen kielen – finska – oppimistulosten arviointi ruotsinkielisissä kouluissa
09/2016 - 06/2019
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti huhtikuussa 2018 suomi toisena kielenä – A-finska -oppimistulosten arvioinnin ruotsinkielisissä kouluissa peruskoulun 6. vuosiluokalla. Arviointiin osallistui oppilaita, jotka lukevat suomea toisena kotimaisena kielenä (A-fi) ja oppilaita, jotka lukevat äidinkielenomaista suomea (Mofi).
Arvioinnin tavoitteena on saada luotettavaa tietoa suomen kielen taidoista ruotsinkielisissä kouluissa. Kuinka moni oppilas saavuttaa 6. vuosiluokan päätteeksi finska A-oppimäärän hyvää osaamista kuvaavan arvosanan 8 (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)? Löytyykö eroja osa-alueissa taito toimia vuorovaikutuksessa, tulkita tekstejä ja tuottaa tekstejä?
Tämä on ensimmäinen kokonaan sähköinen arviointi Karvissa. Opetussuunnitelman mukaan kielenopetuksen tulisi myös edesauttaa oppilaitten monilukutaidon kehittymistä. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa luontevan mahdollisuuden toteuttaa kielenarviointia autenttisissa tilanteissa.
Arviointiin osallistui 159 ruotsinkielistä koulua 41 kunnasta. 1580 oppilasta osallistui A-fi -arviointiin ja 1052 Mofi-arviointiin. Koulut ja koulutuksen järjestäjät ovat saaneet palautetta arvioinnista. Arvioinnin tulokset julkaistaan keväällä 2019.
Lisätietoa arvioinnista:
projektipäällikkö Carola Åkerlund
etunimi.sukunimi@karvi.fi, 029533 5554