NCU:s utvärdering av gymnasiereformen (LUKA) 2021-2024

Fokus i utvärderingen:

  1. Implementeringen av läröplansgrunderna
  2. Allmänbildning och ny pedagogik
  3. Smidiga lärstigar till fortsatta studier, arbetsliv och världen
  4. Specialundervisning och stöd fär lärande
  5. De studerandes välmående
  6. Förnyelser i studentexamen

Gymnasiereformen (2017)

  • utbildningens dragningskraft
  • allmänbildning
  • fortsatta studier, smidiga övergånger
  • högskolesamarbete
  • kvalitet
  • lärresultat
  • smidiga lärstigar
  • handledning och stöd
  • ämnesövergripande studier

GLP-reformen (2021)

  • mångsidig kompetens
  • nya strukturer
  • studiehandledningen
  • stöd
  • välmående
  • samarbete: högskolor, arbetsliv, världen

I bakgrunden:

  • Utvidningen av läroplikten (2021)
  • Högskola: Antagningsreformen (2020)
  • lagen om studentexamen (2019)
  • Gymnasilagen (2018)
  • Elev- och studerandevårdslagen (2013)
  • Universitetslagen (2009)

Kontext:

Gymnasiet. Tidfördelning. Unga och vuxna. Välmående?

Stäng