Gymnasieutbildning

NCU producerar information om gymnasieutbildningen genom olika slag av tema- och systemutvärderingar. De senaste årens utvärderingar har gällt bland annat reformer som genomförts inom gymnasieutbildningen, till exempel reformen av gymnasielagen, GLP 2019-reformen, förnyelserna i studentexamen och utvidgningen av läroplikten.
Syftet med NCU:s utvärderingar är att ta fram information för utvecklingen av undervisningen och som underlag för beslutsfattande. Syftet är också att stärka jämlikheten och kvaliteteten inom utbildningen. En systematisk informationsinsamling ger information som kan användas av nationella och lokala aktörer, utbildningsanordnare och gymnasier.
Utbildningspolitiska reformer skapar behov för utvärderingar av verksamhetsförändringar och effekter. Det behövs konstant utvärderingsinformation, till exempel om omständigheterna för studier och arbete vid gymnasierna, om gymnasierna som en del av utbildningssystemet, liksom också om hur väl gymnasieutbildningen tjänar individens och samhällets behov. Informationen som produceras i utvärderingarna ska också bidra till utvecklingen av tillgängligheten, likvärdigheten och jämlikheten inom gymnasieutbildningen. Dessutom stöder informationen utvecklingsprocesserna inom utbildningen.
Under åren 2025−2026 genomförs utvärderingen Möjligheter och begränsningar för anordnandet av gymnasieutbildning (LUKORE-projektet). I utvärderingen granskas hur anordnarna och gymnasierna förbereder sig för förändringar i antalet studerande och finansieringen av gymnasieutbildningen samt andra förändringar i verksamhetsmiljön. Dessutom ligger fokus på hur man kan garantera gymnasieutbildningens tillgänglighet i olika områden och på båda inhemska språken.
Åren 2021−2024 genomfördes en omfattande utvärdering med anknytning till den senaste gymnasiereformen. Utvärderingen av gymnasiereformen (LUKA-projektet) ger information om faktorer som främjar och förhindrar att målen för gymnasiereformen uppnås. I samband med utvärderingen följde NCU upp hur gymnasiereformen har implementerats och framskridit.
NCU gav hösten 2021 ut en rapport om timfördelningsförsöket inom gymnasieutbildningen. Rapporten ger en bild av hur en större valfrihet än tidigare har inverkat på valet av ämnen och också på allmänbildningen, valet av prov i studentexamen och framgången i studentexamensproven.
Information om gymnasieutbildningen har också tagits fram i sektorövergripande utvärderingar, till exempel i den utvärdering som gällde nya former av studiehandledning.