Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu 2024
LAB-ammattikorkeakoulu godkändes i NCU:s auditering – yrkeshögskolans styrkor är målinriktad forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet
LAB-ammattikorkeakoulu (LAB) fick beröm av NCU:s auditeringsgrupp för de strategiska målen för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhetens (FUI) genomslag samt för stödet för krävande innovationsverksamhet. LAB har täta och interaktiva relationer till aktörerna i Södra Karelen och Päijänne-Tavastland. Undervisningens kvalitet och dess tillräcklighet samt pedagogiska lösningar bör dock noggrant och gemensamt granskas vid LAB.
Utbildningen vid LAB har en stark koppling till arbetslivet
LAB:s utbildningsutbud svarar på arbetslivets och företagens behov i Päijänne-Tavastland och Södra Karelen. Intressentgrupperna deltar aktivt i planeringen och genomförandet av LAB:s utbildning. Utbildningens arbetslivsorientering framgår till exempel i projektstudier där studerande löser arbetslivets olika utmaningar. LAB:s mångsidiga lärmiljöer stöder också kontakten till arbetslivet.
Enligt auditeringen varierar genomförandet av undervisningen i LAB enligt lärare och kurs. Auditeringsgruppen rekommenderar att man i LAB som en gemensam insats noggrant granskar undervisningens kvalitet och tillräcklighet samt pedagogiska lösningar. Mångsidigare metoder för utvärdering av kvaliteten på lärande och undervisning bör tas fram. LAB bör vidareutveckla indikatorer för att följa upp utbildningens kvalitet. LAB bör identifiera och genomföra förbättringsåtgärder på basis av insamlade data.
LAB:s verksamhetskultur uppmuntrar lärarna att pröva inspirerande undervisningsmetoder och praxis. Lärarna får uppmuntran och stöd av andra lärare och de upplevde särskilt kompanjonundervisningen som motiverande. Lärarna efterlyste dock mera stöd för att utveckla sina pedagogiska färdigheter och bemöta olika studerande.
LAB:s FUI-verksamhet har en betydande inverkan på Södra Karelens och Päijänne-Tavastlands områden
LAB:s samverkan med samhället stöder genomförandet av yrkeshögskolans strategi. LAB har täta och interaktiva relationer till aktörerna i Södra Karelen och Päijänne-Tavastland. Enligt auditeringen förnyar LAB:s FUI-verksamhet och konstnärliga verksamhet samhället.
LAB:s FUI-verksamheten är aktiv, tydliga mål har ställts upp för verksamhetens genomslag och den utvärderas med indikatorer som grundar sig på strategin, tycker auditeringsgruppens ordförande, rektor och verkställande direktör Jaakko Hallila vid Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Även stödet för krävande innovationsprojekt har utvecklats systematiskt inom LAB särskilt när det gäller projektansökan. Stödet för krävande innovationsverksamhet genomförs med Villmanstrand-Lahtis tekniska universitet (LUT) inom de gemensamma högskoletjänsterna. Resursfördelningen till stödet har redan gett goda resultat. Den sektorsövergripande och tvärvetenskapliga sakkunskapen hos personalen inom LAB och LUT kunde utnyttjas ännu mer i projektberedningen och projekten.
Detaljerna i kvalitetssystemet ska skärpas
LAB-ammattikorkeakoulu kan reagera på utvecklingsområden som dyker upp via dess kvalitetssystem. Auditeringsgruppen rekommenderar att LAB förtydligar sitt kvalitetssystem och gör det synligare i högskolegemenskapen.
Auditeringsgruppen rekommenderar att LAB förtydligar kvalitetssystemets centrala punkter i sin gemenskap och därigenom främjar högskolans kvalitetsarbete, konstaterar Hallila.
Vid auditeringen framkom en oro över lärarnas ork och ifall det finns tillräckliga resurser för undervisningen. Auditeringsgruppen betonar att det är viktigt att fortsätta och utveckla åtgärder som förbättrar undervisningspersonalens arbetshälsa och ork i arbetet.
LAB-ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen som genomfördes av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Yrkeshögskolan beviljades en kvalitetsstämpel som gäller i sex år. Den godkända auditeringen är ett bevis på att yrkeshögskolans verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både de nationella kriterierna och de europeiska kriterierna för högskolornas kvalitetssäkring. Auditeringen gäller högskolans förfaringssätt, med vilka den upprätthåller och utvecklar kvaliteten på utbildningen, forskningen, utvecklingen och innovation samt samverkan med samhället och verksamhetens genomslag. De tillämpade auditeringskriterierna har publicerats i NCU:s auditeringshandbok för högskolor.
Auditeringsrapporten kan läsas på NCU:s auditeringsplattform.