Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024

Yrkesutbildning Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Gymnasieutbildning Fritt bildningsarbete

Utvärderingen ingick som en del av undervisnings- och kulturministeriets program för utveckling av studiehandledningen. Utvärderingens fokus låg på de nya eller fastställda former av studiehandledning som utvidgningen av läroplikten har medfört. Den utvidgade läroplikten har medfört ett delat handlednings- och tillsynsansvar. Förutom läroanstalter och skolor är även kommunerna skyldiga att delta. Ändringen i läropliktslagen förändrade också handledningen och hur resurserna för den ordnas. Inom den grundläggande utbildningen började man genomföra intensifierad personlig elevhandledning. I och med yrkesutbildningsreformen (2018) ökade handledningsskyldigheten på andra stadiet, och till följd av den utvidgade läroplikten förnyades handledningen i det andra övergångsskedet.

Utvärderingen har omfattat hela det kontinuum som uppstod genom utvidgningen av läroplikten, från elevhandledning inom den grundläggande utbildningen till studiehandledning efter examen på andra stadiet. Utvärderingen omfattade grundläggande utbildning, grundläggande utbildning för vuxna, förberedande utbildning, fritt bildningsarbete, yrkesutbildning och gymnasieutbildning.

Det kvantitativa materialet byggde på uppgifter från Utbildningsstyrelsens databas Koski, antagningsregistret, skolornas register och Statistikcentralens registerbaserade undersökningsmaterial. I utvärderingen utnyttjades resultaten av utvecklingsprogrammen Utbildning för alla och Rätt att kunna. Kvalitativt material samlades in under hela projektet, t.ex. genom intervjuer.

Utvärderingen fokuserade på frågor kring genomförandet av handledningen som helhet och stödet för avläggande av examen på andra stadiet. Utvärderingen har i synnerhet varit inriktad på hur många examina som avläggs och förebyggande av studieavbrott. Dessutom har fokus legat på den roll som studiehandledningen och främjandet av de studerandes välbefinnande har i arbetet med att uppnå målen för utvidgningen av läroplikten.

All information som samlades in genom utvärderingen har behandlats konfidentiellt och så att riskerna i anslutning till dataskyddet minimeras. Enskilda personer eller skolor kan inte identifieras i utvärderingsresultaten. Genom utvärderingen producerades information om tyngdpunkterna Främjande av likvärdighet samt Främjande av ett välfungerande utbildningssystem.

Projektets utvärderingsgrupp:

En utvärderingsgrupp med externa sakkunniga har tillsatts för projektet. Gruppen har följande medlemmar:

  • Åsa Bodö, elevhandledare, Cronhjelmskolan, Larsmo
  • Anna Maria Honkala, elevhandledare, Sotkamon lukio
  • Päivi Ikola, vice ordförande, Suomen rehtorit ry.
  • Mira Kalalahti, biträdande professor, Jyväskylän yliopisto
  • Tomi Kiilakoski, ansvarig forskare, Nuorisotutkimusseura
  • Tuuli-Maria Lehtinen, studiehandledare, Ammattiopisto Live
  • Juha Liiten, utbildningschef, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
  • Minna Rovio, chef för utbildnings- och ungdomsverksamhet, Imatra
  • Antti Sinisalo, studiehandledare, Kouvolan lukio
  • Venla Tilli, ordförande, Osku ry.

Publikationer 

Mellanrapporterna är skrivna på finska. I varje publikation ingår en sammanfattning på svenska. 

Mellanrapport 1 

Publikation: Opinto-ohjauksen toteutuminen - arviointituloksia oppivelvollisuusikäisten koulutuksista (Hur fungerar studiehandledningen? Utvärderingsresultat för utbildningar för studerande i läropliktsåldern)

Pressmeddelande på svenska 

Mellanrapport 2

Publikation: Kouluun ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen oppivelvollisuusikäisten koulutuksissa (Stöd för skol- och studieengagemang i utbildningen för unga inom läropliktsåldern)

Pressmeddelande på svenska

Mellanrapport 3

Publikation: Vastuut ja yhteistyö oppivelvollisten ohjauksessa, nuorten sijoittuminen toisen asteen koulutuksiin ja koulutusvalintoihin vaikuttavia tekijöitä (Ansvar och samarbete i handledningen av läropliktiga, de ungas placeringar i andra stadiets utbildningar samt faktorer som påverkar utbildningsvalen)

Pressmeddelande på svenska

Slutrapport

Publikation: Slutrapport om utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning 

Pressmeddelande på svenska

Övrigt material

Mer information om projektet:

Salla Venäläinen

Salla Venäläinen

Enhetschef
Ledning och administration, Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5549 Helsingfors
Jukka Marjanen

Jukka Marjanen

Ledande utvärderingsexpert
Utvecklingstjänster
+358 29 533 5559 Helsingfors
Saara Nousiainen

Saara Nousiainen

Utvärderingsexpert
Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5547 Helsingfors