Auditering av Konstuniversitetet 2024
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomför en auditering av Konstuniversitetet. Ett två dagar långt auditeringsbesök genomförs 9–10 april 2024. Auditeringsrapporten publiceras på NCU:s digitala auditeringsplattform i augusti 2024.
Auditeringen utförs av följande auditeringsgrupp:
- dekanus, professor Hanna-Leena Pesonen, Jyväskylä universitet (ordförande)
- specialsakkunnig Antti Huntus, Centret för konstfrämjande
- studerande Julia Rapo, Lapplands universitet
- prodekanus Rasmus Vuori, Aalto-universitetet.
Auditeringens syfte är att:
- utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering
- utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin, kontinuerlig förbättring av verksamheten och om den leder till effektiva utvecklingsåtgärder
- uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt
- samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.
I auditeringen granskas de rutiner som högskolan använder för att upprätthålla och utveckla kvaliteten i sin verksamhet.
I auditeringen ingår högskolans alla grundläggande uppgifter, dvs. utbildning, forskning/konstnärlig verksamhet och samverkan med samhället. Högskolans strategiska utveckling stöds av att högskolan har möjlighet att välja ett utvärderingsområde. Konstuniversitetet har valt Ekologisk hållbarhet som ett utvärderingsområde i auditeringen.
Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. Konstuniversitetets samarbetspartner i kollegialt lärande är Hanken Svenska Handelshögskolan med temat arbetsvälmående.
I NCU:s auditeringar betonas det främjande perspektivet. Syftet med utvecklande utvärdering är att engagera högskolans personal, de studerande och intressenter i arbetet med att identifiera styrkor, god praxis och utvecklingsområden i högskolans verksamhet. Ett vidare syfte är att hjälpa högskolorna att nå sina mål och att därigenom skapa förutsättningar för en kontinuerlig förbättring av högskolorna.