Yrkesutbildning
Inom yrkesutbildningen genomförs
- utvärderingar av lärresultat,
- tema- och systemutvärderingar och
- utvärderingar av kvalitetsledningssystem.
Utvärderingar av lärresultat
Utvärderingarna av lärresultat visar om målen för grundexamen, yrkesexamen och specialyrkesexamen och den yrkeskompetens som krävs i arbetslivet har uppnåtts. Dessutom utvärderas kompetensen i fråga om de gemensamma examensdelar som ingår i yrkesinriktade grundexamina.
I utvärderingarna av lärresultat utvärderas även kvaliteten på utbildningsanordnarnas pedagogiska verksamhet och dess koppling till lärande och kompetens.
Tema- och systemutvärderingar som stöd för beslutsfattande och utvecklande av utbildningen
Tema- och systemutvärderingarna producerar information som stöder beslutsfattande och utvecklande av utbildningen. Temautvärderingar har ofta fokus på en innehållsmässig helhet eller ett område. I systemutvärderingar är utbildningssystemet eller dess delområde objekt för utvärderingen. Andra exempel på objekt är utbildningspolitik och verkställande av den samt utvecklande av utbildningssystemet. Tema- och systemutvärderingar kan beröra endast yrkesutbildning eller samtidigt omfatta flera olika stadier i utbildningssystemet.
Utvärderingsinformation för kvalitetsutvecklingens behov
NCU utvärderar kvalitetsledningssystem hos anordnare av yrkesutbildning och stödjer anordnare i frågor som berör utvärdering och kvalitetsledning.
Avgiftsbelagda tjänster
Nationella centret för utbildningsutvärdering erbjuder även utbildningsanordnarna avgiftsbelagda utvärderingstjänster.