Resultat av utbildningsutvärderingar som publiceras i oktober—december 2024

Meddelande Yrkesutbildning Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Högre utbildning Gymnasieutbildning Småbarnspedagogik

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) publicerar flera aktuella utvärderingsresultat i oktober−december 2024. Vi publicerar bland annat en slutrapport om utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning, en slutrapport som granskar genomförandet av antimobbningsaktiviteter inom småbarnspedagogiken och en rapport om differentiering och flexibla undervisningsarrangemang i den grundläggande utbildningen.

Syftet med detta meddelande är att stödja att utvärderingsinformationen utnyttjas bättre. Nästa sammanställning av kommande publiceringar kommer i januari—februari 2025.

Sektoröverskridande publikationer 

Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024

NCU utvärderar under åren 2022–2024 de nya och förstärkta formerna av studiehandledning som tagits i bruk genom utvidgningen av läroplikten. NCU:s utvärdering omfattar den grundläggande utbildningen, andra stadiet samt utbildningar i övergångsskedet och handledande utbildning. Utvärderingen tangerar också de studerandes engagemang för skolan och studierna samt stärkande av gemenskapen i läroanstalterna. Ett centralt mål med utvärderingen är att identifiera och ta fram rutiner som gör att läroplikten uppfylls och som stöder de studerandes välbefinnande.

Utvärderingsrapporten publiceras den 9 oktober 2024 som ett fysiskt evenemang och under ett webbinarium (på finska).

Mer information:

Småbarnspedagogik

Utvärdering av genomförandet av antimobbningsaktiviteter samt metoder mot mobbning och metoder som stöder socioemotionella färdigheter hos barn inom småbarnspedagogiken.

Utvärderingen tar fram information om hur aktiviteterna mot mobbning genomförs inom småbarnspedagogiken som en del av verksamhetskulturen och de strukturer som stöder den. Dessutom är målet med utvärderingen att producera information om hur metoderna mot mobbning och metoderna som stöder barnens socioemotionella färdigheter används. Utvärderingen ger information om metodernas användbarhet, förankring och deras resultat.

Utvärderingens avslutande seminarium ordnas den 26 november 2024 som ett webbinarium.

Mer information:

Förskoleundervisning och grundläggande utbildning

Forskningsprojektet Social samhörighet

Nationella centret för utbildningsutvärdering deltar i det omfattande forskningsprojektet Social samhörighet, där man kartlägger elevernas och lärarnas erfarenheter av mobbning och fördomar i årskurs 5. Syftet med undersökningen är att utreda förekomsten av attityder till diskriminering och mobbning och mekanismen för hur dessa uppkommer. I forskningsprojektet utvärderas dessutom de workshoppar om fördomar som ordnas av föreningen Walter ry och som erbjuds en del av de skolor som deltar i undersökningen. Undersökningen utförs av forskare från Aalto-universitetet och Harvard University.

De första resultaten av undersökningen publiceras den 14 oktober 2024.

Mer information:

Differentiering inom den grundläggande utbildningen 

I utvärderingen av differentiering och flexibla undervisningsarrangemang i den grundläggande utbildningen (2022–2024) produceras information om grunderna för pedagogisk differentiering och flexibla undervisningsarrangemang, om undervisningsformer och om hur de fungerar, särskilt i förhållande till likvärdigheten och utbildningssystemets funktion. 

Fokus ligger på den pedagogiska personalens − och i synnerhet lärarnas − erfarenheter av förmågan att ge stöd genom differentiering och flexibla undervisningsarrangemang.

Utvärderingen undersöker hur effektiv den pedagogiska differentieringen och flexibla undervisningsarrangemang är när det gäller tillhandahållande av stöd för lärande och skolgång, utbildningsrättvisa och utbildningssystemets funktion. 

Utvärderingsrapporten kommer att publiceras den 25 oktober 2024 under ett webbinarium (på finska).

Mer information

Lärresultaten i matematik samt modersmål och litteratur i slutet av årskurs 6

Våren 2024 utvärderade vi elevernas färdigheter i matematik och modersmål i slutet av årskurs 6. I denna första rapport offentliggörs de demografiska resultaten av utvärderingen. Samma elevers kunskaper har också utvärderats i början av årskurs 1 och årskurs 3. Information om hur kunskaperna har utvecklats i årskurserna 1–6 är kommer längre fram.

Resultaten publiceras i januari 2025.

Mer information:

Gymnasieutbildning

Mellanbetyg: Hur har GLP 2019-reformen framskridit under de tre första åren?

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU/Karvi) har genomfört en omfattande utvärdering (LUKA) av hur gymnasiereformen framskridit under de tre första läsåren (2021—2022, 2022—2023, 2023—2024). I slutet av varje läsår har NCU bett gymnasierna svara på en enkät om hur väl de upplever att de uppnått de viktigaste målen för reformen. Denna småskaliga publikation följer upp våra tidigare publikationer, som behandlat reformens implementering och framsteg i slutet av det första och andra läsåret. Publikationen sammanfattar resultaten för hela den treåriga uppföljningsperioden och innehåller resultat för både de svensk- och finskspråkiga gymnasierna.

Publikationen ges ut i oktober 2024.

Mer information:

Högskoleutbildning

Auditeringar av högskolor

Syftena med auditeringen är att

  • utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering,
  • utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin och kontinuerlig förbättring av verksamheten samt om det leder till effektiva utvecklingsåtgärder,
  • uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt
  • samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.

Auditeringen omfattar högskolans grundläggande uppgifter, det vill säga utbildning, forskning, utvecklings- och innovationsverksamhet och samverkan med samhället. Högskolans verksamhetsutveckling stöds av att den har möjlighet att välja ett utvärderingsområde. I auditeringen ingår också kollegialt lärande som metod.

Auditering av Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak)

Humanistinen ammattikorkeakoulu har valt ledningen av en organisation med flera enheter som valfritt utvärderingsområde.

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. Humanistinen ammattikorkeakoulus samarbetspartner i kollegialt lärande är Jyväskylän ammattikorkeakoulu med temat FUI-verksamhetens genomslag i samhället.

Auditeringsrapporten publiceras den 4 oktober 2024.

Mer information:

Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu

LAB-ammattikorkeakoulu har valt stöd för krävande innovationsverksamhet som ett utvärderingsområde. 

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. LAB-ammattikorkeakoulus samarbetspartner i kollegialt lärande är Avans University of Applied Sciences med temat studerandes välbefinnande.

Auditeringsrapporten publiceras den 8 november 2024.

Auditering av Vasa universitet

Vasa universitet har valt hantering av utbildningsprogramportföljen som valfritt utvärderingsområde.

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. Vasa universitets samarbetspartner i kollegialt lärande är Jönköpings universitet och temat är internationell studentrekrytering.

Auditeringsrapporten publiceras den 17 december 2024.

Mer information:

Updated