3:e omgången: Auditeringar av högskolor 2018–2024

Högre utbildning

Auditeringsmodellen för finländska högskolor förnyades inför auditeringsomgången 2018–2024. I den nya auditeringsmodellen betonas genomslagskraft i samhället och studerandecentrerad utbildning. Den tredje auditeringsomgången avslutas 2024.

Auditeringens uppgift

Auditeringsmodellens uppgift är att 

  • utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering
  • utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin, kontinuerlig förbättring av verksamheten och om den leder till effektiva utvecklingsåtgärder 
  • uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt 
  • samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.

 

I fokus i auditeringen

För att högskolornas verksamhet ska utvecklas krävs det att högskolorna hela tiden följer upp och utvecklar verksamhetens kvalitet. Auditeringen hjälper högskolorna att nå de egna strategiska målen. Samtidigt engageras personal, studerande och intressenter i arbetet med att identifiera styrkor, god praxis och utvecklingsområden i högskolans verksamhet.

I auditeringsmodellen betonas verksamhetens genomslagskraft som en del av utbildning, forskning och konstnärlig verksamhet. Likaså betraktas forskningens och den konstnärliga verksamhetens genomslagskraft som en del av högskolans uppgift. Verksamhetens genomslag i samhället kan bland annat ta sig uttryck i bildning, välfärd, forskning som skapar ny information, aktivt deltagande i regionalt utvecklingsarbete, samhällsförnyelse eller att lösa globala utmaningar.

Den auditeringsmodellen betonas studerandecentrerad utbildning mer än tidigare. Det är viktigt att stöda studerandes motivation och välbefinnande. Auditeringsmodellen styr högskolorna att utveckla allt mer flexibla studievägar, vilket främjar en mångsidig och individuell kompetensutveckling.

 

Auditeringen omfattar högskolans grundläggande uppgifter

Auditeringar av högskolor är oberoende utvärdering som genomförs av en extern auditeringsgrupp. I en auditering granskas de rutiner som högskolan använder för att upprätthålla och utveckla kvaliteten i sin verksamhet. Auditeringen omfattar högskolans grundläggande uppgifter och verksamhetsutveckling utvärderas med hjälp av fyra utvärderingsområden (se Auditeringshandboken för högskolor 2019-2024).

NCU:s sektion för utvärdering av högskolorna fattar beslut om auditeringens slutresultat. Beslutet baseras på auditeringsrapporten som sammanställts av auditeringsgruppen.

Kvalitetsstämpel och register

NCU:s auditeringsregister för högskolor

Högskolor som beviljats NCU:s excellence-kvalitetsstämpel 

Handbok och processbeskrivningar

Auditeringshandboken för högskolor 2019–2024

Processen för omauditering 2019–2024

Processen för excellence-kvalitetsstämpel

Principerna för digitalt genomförande 2020–2024 (tillägg till auditeringshandboken)

Besvärsförfarandeprocessen i auditeringar 2019–2024

 

Projektbeskrivningar och auditeringsrapporter

Projektbeskrivningar

NCU:s auditeringsplattform  (auditeringsrapporter)

 

Auditeringarna av högskolor styrs av principerna för utvecklande utvärdering

Syftet med utvecklande utvärdering är att engagera personal, studerande och externa intressenter i arbetet med att identifiera högskolans styrkor, god praxis och förbättringsområden. Syftet är också att stödja högskolorna i att uppnå sina egna mål och därmed skapa förutsättningar för deras kontinuerliga utveckling.

NCU auditeringsprocessens faser


Nya aspekter i den tredje omgångens auditeringar

Auditeringsprocessen förnyades genom att en digital plattform för auditeringarna infördes. Den digitala plattformen är öppen för alla, vilket ökar växelverkan i auditeringar och gör det möjligt att utnyttja resultaten av auditeringarna i större omfattning.

I auditeringarna ingår kollegialt lärande som en metod och en ny excellence-kvalitetsstämpel. Syftet med kollegialt lärande är att högskolorna ska få respons om sin egen verksamhet och lära sig av god praxis vid en annan organisation. Högskolan väljer ett område för kollegialt lärande och en samarbetspartner med vilken det genomförs. Samarbetspartnern kan vara en högskola eller en annan typ av samarbetsorganisation.

Excellence-kvalitetsstämpeln är ett erkännande för högskolor för ett exceptionellt högklassigt utvecklingsarbete. En belönad högskola har visat sig vara en innovativ föregångare, utvecklar sin verksamhet långsiktigt och har en verksamhetskultur som bygger på delaktighet.

 

För mer information och anmälan till auditering

Mirella Harri

Mirella Harri

Ledande utvärderingsexpert
Kontaktperson för svenskspråkig utbildning, Högre utbildning
+358 29 533 5541 Helsingfors