Humanistinen ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen som genomfördes av NCU – yrkeshögskolans styrkor är en verksamhetskultur som uppmuntrar till försök samt en modell för coaching som stöder de studerandes lärande
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) fick särskilt beröm av NCU:s auditeringsgrupp för en inkluderande verksamhetskultur som uppmuntrar personalen till försök och projekt tillsammans med samarbetspartners. Processen för FUI-projekt är tydligt beskriven och de överenskomna förfarandena tillämpas även i praktiken. Humaks styrka är den pedagogiska strategin baserat på coaching och den modell för coaching som härletts ur strategin. Dessa utgör en god referensram för undervisningen och lärandet.
Studiegången följs upp och stöds med hjälp av en modell för coaching
De studerandes studiegång och utexamineringen stöds av högskolans praxis för utbildningens genomförande och den digitala Studerandehandboken med anvisningar och blanketter. Den pedagogiska strategin och modellen för coaching som härletts ur denna utgör en god referensram för undervisningen och lärandet. Studeranden och ISP-coachen gör upp en individuell studieplan för den studerande i början av studierna. Coacherna och studiehandledarna på campus följer regelbundet upp hur studierna framskrider och stöder studerandena.
Det är viktigt att säkerställa att modellen för coaching tillämpas jämlikt på alla Humaks studerande. Det är också viktigt att fundera på hur man kan få in närmöten mellan studerande och personal i utbildningar som i huvudsak är nätbaserade, kommenterar auditeringsgruppens ordförande Heidi Rontu, direktör för livslångt lärande vid Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Humaks verksamhets- och kvalitetskultur är starkt inkluderande och uppmuntrar till försök
Humaks verksamhetskultur uppmuntrar personalen till försök och projekt tillsammans med samarbetspartners. Projektprocessen för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten (FUI) har beskrivits tydligt och de överenskomna förfarandena tillämpas på ett heltäckande sätt i verksamheten. Humak deltar i flera regionala, riksomfattande och branschspecifika samarbetsnätverk och kompetenskluster. Humak har tydligt beskrivna indikatorer och praxis för uppföljning och utvärdering av de kvantitativa målen för FUI-verksamhetens genomslagskraft. Auditeringsgruppen rekommenderar att Humak också utvecklar kvalitativa indikatorer för utvärdering av FUI-verksamhetens genomslagskraft.
Humaks kvalitetskultur är starkt inkluderande och personalen och studerandena deltar i utvecklingen av verksamheten i olika arbetsgrupper. En gemensam värdegrund stöder för sin del genomförandet av de grundläggande uppgifterna. God praxis sprids aktivt vid personalens morgonkaffe- och digipeda-morgonkaffeevenemang. Praxis som konstaterats vara god har framgångsrikt tillämpats vid hela högskolan. Exempel på dessa är rumstavlorna för handledning och coaching som riktar sig till studerandena samt Vi delar med oss av pedagogiska idéer-evenemangen som riktar sig till undervisningspersonalen.
För att stärka gemenskapen i en utspridd organisation med flera enheter krävs ett starkt ledarskap
Humak valde ledningen av en organisation med flera enheter som ett valfritt utvärderingsområde för auditeringen. Humak har campus i huvudstadsregionen (Helsingfors och Grankulla), i Jyväskylä, Kuopio och Åbo. Att ha verksamhet på många olika platser gör det möjligt att stärka kompetensbasen inom högskolans verksamhetsområden. Högskolans ledning har i denna organisationsmodell lyckats skapa och bevara en verksamhetskultur som uppmuntrar personalen till flerstämmiga diskussioner och idéer.
Personalens erfarenheter av samarbete och gemenskap på olika campus har trots allt förblivit bristfälliga. Auditeringsgruppen rekommenderar att målen och spelreglerna för distans-, när- och hybridarbete förtydligas och att hela högskolesamfundet agerar i enlighet med dem. Humak har som en nätbaserad gemenskap möjligheter att bli en föregångare inom detta och att hitta nya verksamhetssätt för nätbaserade gemenskap, konstaterar auditeringsgruppens ordförande Heidi Rontu.
Humanistinen ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen som genomfördes av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Humanistinen ammattikorkeakoulu beviljades en kvalitetsstämpel som gäller i sex år. Den godkända auditeringen är ett bevis på att Humanistinen ammattikorkeakoulus verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både de nationella kriterierna och de europeiska kriterierna för högskolornas kvalitetssäkring. Auditeringen gäller högskolornas förfaringssätt, med vilka de upprätthåller och utvecklar kvaliteten på utbildningen, FUI-verksamheten och den samhälleliga interaktionen och genomslagskraften. De tillämpade auditeringskriterierna har publicerats i NCU:s auditeringshandbok för högskolor. Auditeringen av högskolornas kvalitetssystem inleddes i Finland 2005.
Auditeringsrapporten kan läsas på NCU:s auditeringsplattform.
Mer information
Heidi Rontu, direktör för livslångt lärande, Metropolia Ammattikorkeakoulu, tfn 050 563 6230, heidi.rontu@metropolia.fi
Kirsi Mustonen, NCU:s utvärderingsexpert och projektledare för auditeringen, tfn 029 533 5515, kirsi.mustonen@karvi.fi