Utvärderingsresultat som publiceras hösten 2023

Meddelande

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) publicerar flera aktuella utvärderingsresultat hösten 2023. Publikationerna gäller bland annat grundskoleelevernas lärresultat, nya former av studiehandledning som uppkommit i och med att läroplikten utvidgats och den kompetens som yrkesutbildningen ger i förhållande till kraven för yrkeshögskolestudier.

I detta meddelande finns information om publiceringar under perioden augusti–oktober 2023. Syftet med sammanställningen är att stöda ett bättre utnyttjande av utvärderingsinformationen. Nästa sammanställning av kommande publiceringar av utvärderingsresultat görs i slutet av 2023.

De publikationer som nämns i sammanställningen är oftast skrivna på finska. Om en publikation är skriven på svenska eller engelska framgår det av texten.

Sektoröverskridande publikationer

Utvärdering av nya former av studiehandledning 2022–2024

Utvärderingen gäller nya eller fastställda former av studiehandledning som den utvidgade läroplikten medför. Utvärderingen omfattar hela det kontinuum som uppstod genom utvidgningen av läroplikten, från elevhandledning inom den grundläggande utbildningen till studiehandledning efter examen på andra stadiet. Utvärderingen omfattar grundläggande utbildning, grundläggande utbildning för vuxna, förberedande utbildning, fritt bildningsarbete, yrkesutbildning och gymnasieutbildning.

I oktober 2023 publiceras de första utvärderingsresultaten och en mellanrapport. De gäller uppfattningar hos personalen och studerandegrupperna inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt inom det fria bildningsarbetet. Fokus ligger på organiseringen och genomförandet av studiehandledningen.

Ytterligare information:

Centrala element i kvalitetshanteringen inom utbildningsområdet

För att kunna trygga elevernas lärande, välbefinnande och jämlikhet behöver varje aktör som tillhandahåller småbarnspedagogik och utbildning ha fungerande processer för att utveckla sin egen verksamhet samt för att upptäcka och korrigera missförhållanden. Dessa strukturer och verksamhetsmodeller för kvalitetshantering förbättrar ledarskapet och gör det möjligt att utvärdera hur utbildningsorganisationen har uppnått sina mål. Publikationen Centrala element i kvalitetshanteringen inom utbildningsområdet sammanställer för första gången de viktiga elementen i en välfungerande kvalitetshantering samt beskriver de nationella ansvaren för kvalitetsarbetet.

Publikationen har gjorts på tre språk. Den publicerades på finska sommaren 2023. I början av hösten ger NCU ut motsvarande publikationer på svenska och engelska.

Ytterligare information:

Småbarnspedagogiken

Genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård

I utvärderingen granskas processerna för att förnya genomförandet av de lokala planerna för småbarnspedagogiken. Utvärderingen producerar information om hur införandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik genomförts efter den 1 augusti 2022 och vilka faktorer som främjar eller förhindrar genomförandet av en inkluderande småbarnspedagogik och genomförandet av barnets stöd i daghemmen och familjedagvården.

Utvärderingsrapporten publiceras den 31 oktober 2023.

Ytterligare information:

Ledningen inom småbarnspedagogiken − nuläge, styrkor och utvecklingsområden

I utvärderingen granskas ledningen och ledningssystemen inom den finländska småbarnspedagogiken. Granskningen omfattar i synnerhet organisationsstrukturerna och organisationskulturen inom småbarnspedagogiken som möjliggörare av daghemsföreståndarens arbete. I utvärderingens första skede (publicerad 2021) observerades att daghemsföreståndarens arbete innehåller många arbetsuppgifter och att uppgiftsfältet varierar mycket. Nu görs en djupdykning i de faktorer som kan främja ledarskapsarbetet i den rapport som publiceras. Utifrån resultaten i det första skedet av utvärderingen har särskild uppmärksamhet fästs vid föreståndarens möjligheter att påverka sitt arbete, föreståndarens ställning i organisationen samt arrangemangen för biträdande föreståndare.

Utvärderingsrapporten publiceras den 31 oktober 2023.

Ytterligare information:

Grundläggande utbildning

Faktorer som påverkar kunskaperna i matematik i årskurs 9  

I rapporten granskas faktorer som påverkar kunskaperna i matematik utifrån den utvärdering som genomfördes i slutet av årskurs 9 våren 2021. Redan tidigare har NCU rapporterat om de centrala resultaten ur ett jämlikhetsperspektiv (Metsämuuronen & Nousiainen, 2021, på finska), tekniska detaljer i anslutning till utvärderingen samt tillförlitlighetsgranskningar (Metsämuuronen & Nousiainen, 2023). Också bakgrunden till förändringen i matematikkunskaperna på nationell nivå har rapporterats (Metsämuuronen & Suomilammi, 2023, s. 127, på finska).

I den här rapporten fördjupas tidigare iakttagelser som gäller faktorer som förklarar kunskaperna. NCU tittar också närmare på materialet som gäller elever som presterar särskilt dåligt och väl samt materialet om kostnaderna för utbildningen. I rapporten granskas också variationen i den långvariga förändringen i matematikkunskaperna demografiskt. En fråga är om förändringen i elevernas kunskaper har varit olika i olika språkgrupper, kommuntyper och regioner och hos elever på olika nivåer.

Rapporten publiceras i oktober–november 2023.

Ytterligare information:

Lärresultat i A-svenska i slutet av den grundläggande utbildningen 2022

I utvärderingarna av lärresultat produceras information om elevernas kunskaper i den grundläggande utbildningen och om bakgrundsfaktorer som har samband med kunskaperna. Utvärderingen av A-lärokursen i svenska ger aktuell nationell information om niondeklassares lärresultat i finskspråkiga skolor. Rapporten tar också upp elevernas uppfattningar, lärandet och undervisningen i svenska.

Rapporten publiceras den 5 september 2023.

Ytterligare information

Utvärdering av engagerande arbete i skolgemenskapen

Målet med engagerande arbete i skolgemenskapen är att stödja eleverna och skolornas personal i att förebygga skolavhopp, engagera eleverna i skolgången, korrigera effekterna av frånvaro och stärka välbefinnandet i skolgemenskapen.

Den 8 augusti publicerade NCU en slutrapport om utvärderingen av det engagerande arbetet i skolgemenskapen samt en sammanfattning av elevernas erfarenheter av stödet för skolanknytningen.

Ytterligare information

Yrkesutbildning

Förhållandet mellan yrkesutbildningens kunnande och yrkeshögskolestudiernas krav – de första resultaten av utvärderingen

I visionen för högskoleutbildningen och forskningen 2030 och i den utbildningspolitiska redogörelsen har man ställt upp som mål att andelen högskoleutbildade unga vuxna ska stiga till 50 procent av åldersklassen. I utvärderingen granskas hur kompetensen hos studerande som avlagt yrkesutbildning motsvarar kraven för yrkeshögskolestudier. Bakgrunden till utvärderingen är också ändringarna i yrkeshögskolornas urvalsförfarande och ett mer omfattande utnyttjande av yrkesexamensbetyg vid antagningen av studerande.

De första utvärderingsresultaten publiceras i oktober 2023. Alla resultat från utvärderingen publiceras i januari 2024.

Ytterligare information:

Högskoleutbildning

Utvärdering av högskolepedagogikens nuläge och utveckling

Undervisningen är efter den studerandes personliga egenskaper en av de viktigaste faktorerna som påverkar den studerandes lärande, kompetens och utveckling av expertis. Därför är det viktigt att utvärdera högskolepedagogiken och dess nuläge vid de finländska högskolorna.

Utvärderingen producerar information om högskolepedagogikens nuläge, såsom högskolornas pedagogiska riktlinjer och verksamhetsmodeller, digitaliseringens roll i undervisningen och lärandet, högskolornas interna utvecklingsverksamhet inom undervisning och utbildning samt högskolornas samarbete för att utveckla pedagogiken. Dessutom producerar utvärderingen information om stöd och uppmuntran för lärarnas pedagogiska kompetens. Utvärderingen stöder högskolorna i arbetet med att utveckla och förnya högskolepedagogiken.

Bakgrunden till utvärderingen är Visionen för högskoleutbildningen och forskningen år 2030 samt utvecklingsprojekten för högskolepedagogisk kompetens som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet.

Ytterligare information:

Utvärdering av spetsprojekten för högskoleutbildningen 2017–2022

Syftet med utvärderingen är att bedöma effekterna av och effektiviteten hos de utvecklingsprojekt inom högskoleutbildningen som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet (spetsprojekt 3) och projekten för utveckling av lärarutbildningen (spetsprojekt 1). Syftet med utvärderingen är att producera information om genomförandet av spetsprojekten 1 och 3 samt om resultatens och verksamhetsmodellernas effekter och verkningar. Därtill är målet att producera information om den valda utvecklingsmodellens funktion och hållbarhet samt att ge rekommendationer om hur högskoleutbildningen och lärarutbildningen kan utvecklas i framtiden.

Ytterligare information:

Auditeringar av högskolor

Auditeringens syfte är att

  • utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering
  • utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin, kontinuerlig förbättring av verksamheten och om den leder till effektiva utvecklingsåtgärder
  • uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt
  • samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.

Auditeringen omfattar högskolans grundläggande uppgifter, dvs. utbildning, forskning och samhällelig växelverkan. I auditeringsmodellen stöds högskolans strategiska utveckling av att högskolan har möjlighet att välja ett utvärderingsområde. Kollegialt lärande används också som en metod i auditeringen.

Tammerfors universitet

Tammerfors universitet har valt Studieplanen och handledningen av den som valfritt utvärderingsområde. Den partner för kollegialt lärande som högskolan valt är Dublin City University och objektet för kollegialt lärande är Möjligheter inom digitalt lärande (Digital Learning).

Auditeringsrapporten publicerades den 25 augusti 2023.

Ytterligare information:

Åbo universitet

Det valfria utvärderingsområde som Åbo universitet hade  valt är stödtjänster för samhälleligt genomslag.  Universitetet valde University College Cork – National University of Ireland (Cork) som partner för kollegialt lärande. Målet för kollegialt lärande är Hållbar utveckling.

Auditeringsrapporten publicerades den 25 augusti 2023.

Ytterligare information:

Accreditation of the Degree Programmes in Electronics and Communication Engineering in the University of Oulu in 2023

Ackrediteringen av utbildningsprogram inom teknik är en programspecifik utvärdering som leder till den internationella kvalitetsstämpeln EUR-ACE. Målet med ackrediteringen är att stödja utvecklingen av kvaliteten i utbildningsprogram inom det tekniska området och öka den internationella jämförbarheten och erkännandet i arbetslivet av examina inom det tekniska området.

Resultaten av ackrediteringen kommer att publiceras den 8 september 2023.

Ytterligare information: