Hoppa till huvudinnehåll
Nationella centret för utbildningsutvärdering (Karvi)
Visa meny
Stäng menyn
Huvudmenyn
Aktuellt
Nyheter
Evenemang
Blogg
Ståndpunkter och utlåtanden
Policy briefar
Nyhetsbrev
Inspelningar av webbinarier
Publikationer
Utvärderingar
Småbarnspedagogik
Grunder och rekommendationer för utvärdering av småbarnspedagogikens kvalitet
Ett digitalt kvalitetsutvärderingssystem Valssi
Valssis bakgrund och utveckling
Utbildnings- och stödmaterial
Utvärderingsverktyg och reflektionsfrågor
Utvärderingsnätverket för småbarnspedagogiken
Pilotprojekt för det samiska utvärderingsverktyget för småbarnspedagogik
Tema- och systemutvärderingar
Utvärdering av genomförandet av antimobbning aktiviteter och metoder mot mobbning och metoder som stöder socioemotionella färdigheter hos barn inom småbarnspedagogiken
Miten menetelmät voivat hakea mukaan arviointiin?
Årskalender för datainsamlingar inom småbarnspedagogik
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning
Kommande utvärderingar
En utvärdering av lärresultat steg för steg
Utvärderingar av lärresultat
A-engelska, årskurs 7
Utvärdering av lärresultat i modersmål och litteratur i slutskedet av den grundläggande utbildningen
A-engelska, årskurs 9
A-finska, åk 9
Matematik, åk 9
Longitudinell utvärdering av lärresultaten, årskurs 1–9
Usein kysytyt kysymykset
Svenska (A-och B-ruotsi), årskurs 9
Småskalig longitudinell utvärdering i svenska som modersmål från slutet av grundskolan till slutet av gymnasiet
Utvärderingar av lärresultat under åren 2014–2015
Tema- och systemutvärderingar
Differentiering inom den grundläggande utbildningen (2022–2024)
Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024
Utvecklande utvärdering inom åtgärdsprogrammet för att stärka skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund (KIEPPI)
Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education (MapIE)
Social samhörighet – Forskningsprojekt
Utvärdering av införandet av läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
Utvärdering av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Utvärdering av metoder som förebygger mobbning och ökar välbefinnande och arbetsro
Information om ansökning, hösten 2021
Utbildningsvägar för invandrare
Genomförande av de kulturella och sociala rättigheterna för barn som bor i landsbygds- och skärgårdsområden vid förändringar i skolnätet och hur nedläggning av grundskolor påverkar regionens livskraft
Kartläggning av nuläget inom kvalitetshanteringen i grundskolan
Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling
Utvärdering av pilotprojektet distansundervisning i de samiska språken (2021–2022)
Kön och lärresultat – en utredning av orsaker och bakgrund till skillnader i lärresultat (2020–2021)
Utvärdering av engagerande arbete i skolgemenskapen
Förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål (VOMA-utvärderingen)
Resultat i svenskspråkiga skolor
Finska
Matematik
Modersmål och litteratur
Digital utvärdering av lärresultat
DigiOTA-projektet
Gymnasieutbildning
Kommande utvärderingar
Tema- och systemutvärderingar
Utvärdering av timfördelningsförsöket i gymnasiet
Utvärderingen av gymnasiereformen (LUKA)
Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024
Studerandes utveckling till aktiva och kritiska medborgare på andra stadiet
Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling
Yrkesutbildning
Årsklocka för utvärderingar av yrkesutbildning
Utvärderingar av lärresultat
Utvärdering av lärresultat inom yrkesutbildning 2021-2025
Utvärdering av grundexamen i affärsverksamhet, yrkesexamen i arbete som teamledare och specialyrkesexamen i ledarskap och företagsledning
Ett pilotförsök i grundexamina i logistik och inom social- och hälsovårdsbranschen samt i yrkesexamen inom transportbranschen
Grund- och yrkesexamen inom säkerhetsbranschen
Grund- och yrkesexamen inom träindustrin
Grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen
Grundexamen inom maskin- och produktionsteknik och yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik
Utvärderingen av lärresultaten inom el- och automationsbranschen
Tema- och systemutvärderingar
Sysselsättningen efter yrkesutbildning
Särskilt stöd inom yrkesutbildningen
Undervisning, lärarskap och pedagogiskt ledarskap
Utvärdering av utbildningar inom småbarnspedagogik
Förhållandet mellan yrkesutbildningens kunnande och yrkeshögskolestudiernas krav
Utvärdering av examenssystemet för yrkesutbildning och utvecklingen av examenssystemet
Utbildningssystemets förmåga att svara på utmaningar för kontinuerligt lärande vid plötsliga strukturomvandlingar
Utbildningsvägar för invandrare
Utvärdering av utbildningen inom sjöfart 2020–2022
Yrkesprovsverksamhetens kvalitet och kunnande som påvisats i yrkesproven
Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024
Studerandes utveckling till aktiva och kritiska medborgare på andra stadiet
Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling
Lärande i arbetslivet och samarbete med det inom yrkesutbildningen
Förverkligande av individuella studievägar inom yrkesutbildningen
Utvärdering av kvalitetshantering och stöd till utbildningsanordnarna
Utvärdering av kvalitetsledningssystem hos anordnare av yrkesutbildning 2022
Utvärdering av yrkesutbildningsanordnarnas kvalitetsledningssystem 2015
Stöd för yrkesutbildningsanordnarna i kvalitetshantering och utvärdering
Sammanfattningar av de centrala resultaten av utvärderingarna inom yrkesutbildningen
Högre utbildning
4:e omgången: Planeringen av utvärderingsmodellen
Auditeringar av högskolor 2018–2024
Auditering av Ljubljana universitetet 2023-2024
Auditering av Aalto universitetet 2023
Auditering av Åbo Akademi 2022
Auditering av Centria-ammattikorkeakoulu 2023
Auditering av Universitetet i Graz 2021
Auditering av Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 2023
Auditering av Hämeen ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Hanken Svenska handelshögskolan 2023
Auditering av Helsingfors universitet 2022
Humanistisen ammattikorkeakoulun auditointi 2024
Auditering av Östra Finlands universitet 2022
Auditering av Jyväskylän ammattikorkeakoulu 2019
Auditering av Jyväskylä universitet 2021
Auditering av Kajaanin ammattikorkeakoulu 2021
Auditering av Karelia-ammattikorkeakoulu
Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu 2024
Auditering av Lapin ammattikorkeakoulu 2023
Auditering av Lapplands universitet 2022
Auditering av Laurea-ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av LUT-universitetet 2021
Auditering av Försvarshögskolan 2023
Auditering av Metropolia Ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Oulun ammattikorkeakoulu 2024
Auditering av Uleåborgs universitet 2023
Auditering av Polisyrkeshögskolan 2023
Auditering av Satakunnan ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Savonia-ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Konstuniversitetet 2024
Auditering av Tampereen ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Tampere universitetet 2023
Auditering av Turun ammattikorkeakoulu 2022
Auditering av Vasa universitet 2024
Auditering av Åbo universitet 2023
Auditering av Vasa yrkeshögskola 2021
Auditering av Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu 2021
Auditering av Yrkeshögskolan Arcada 2023
Auditering av Yrkeshögskolan Novia 2019
Tidtabell för auditeringar av högskolor 2018–2024
Auditeringsregister för högskolor
Excellence-kvalitetsstämpel
Högskolor belönade med Excellence-kvalitetsstämpel
Anmärkningsförfarande och besvärsförfarande för auditeringar
Auditeringar av kvalitetssystem 2012–2018
Utvärderingar av utbildningsområden
Utvärdering av högre utbildning inom bioekonomi
Utvärdering av naturvetenskaplig utbildning
Utvärdering av utbildningsområden: humaniora, ekonomi och företagsekonomi, teknik och samhällsvetenskaper
Utvärdering av grundutbildningen i medicin
Utvärdering av utbildningen inom sjöfart 2020–2022
Utvärdering av högre utbildning inom juridik
Utvärdering av högre utbildning inom social- och hälsoområdet
Tema- och systemutvärderingar
Förhållandet mellan yrkesutbildningens kunnande och yrkeshögskolestudiernas krav
Högskolepedagogikens nuläge och utveckling -utvärdering
Utvärdering av spetsprojekten för högskoleutbildningen 2017–2022
Utvärdering av utbildningar inom småbarnspedagogik
Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling
IIEP-UNESCO -projektet: Flexibla studievägar inom högre utbildning
Invandrare i högre utbildning
Utbildningssystemets förmåga att svara på utmaningar för kontinuerligt lärande vid plötsliga strukturomvandlingar
Utvärderingar av utbildningsprogram inom teknik
Extern utvärdering
ENQA extern utvärdering 2021–2022
ENQA:s externa utvärdering 2016–2017
Kvalitetsseminarier för högskolor
Quality Assurance Fit for the Future QA-FIT-projektet
Fritt bildningsarbete
Tema- och systemutvärderingar
Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024
Det fria bildningsarbetets genomslag och tillgänglighet i samhället (2025–2026)
Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling
Utbildningsvägar för invandrare
Utvärdering av utbildning för grundläggande litteracitet för invandrare
Grundläggande konstundervisning
Om oss
Plan för utbildningsutvärderingarna under 2024–2027
Plan för utbildningsutvärderingarna under 2020–2023
Information om NCU:s tyngdpunkter
Vår strategi
Information om utvärderingar
Utvecklande utvärdering
Användning av utvärderingsmaterial i forskning
NCU:s begrepp för utvärdering och kvalitetshantering
Avgiftsbelagda utvärderingstjänster
NCU:s organisation
Utvärderingsrådet
Sektionen för utvärdering av högskolorna
Utveckling av vår verksamhet
Jobba hos oss
För studerande
Stöd för kvalitetshantering
Kontakt
Faktureringsinformation
För medier
Ställ frågor och ge respons
Valitse kieli, switch language, välj språk - nuvarande språk svenska
sv
Stäng språkval
fi -
suomeksi
sv -
på svenska
en -
in English
Sök
Ammatillisen koulutuksen järjestäjien hyviä käytäntöjä jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen (pdf, 215.68 KB)