Större engagemang av arbetslivet i utbildningen inom natur- och miljöområdet önskas

Meddelande Yrkesutbildning
Kuvan etualalla selin kuvaajaan seisoo opas, jota kuuntelee joukko metsänrinteessä istuvia henkilöitä.
Bild: Tashi-Delek / Getty Images

Största delen av de studerande inom natur- och miljöområdet är vuxna och har avlagt examen på minst andra stadiet. Styrkorna hos dem som avlagt examen är kompetens i hållbar utveckling och ansvarsfullhet. Däremot finns det utrymme för förbättring i de studerandes företagsliknande verksamhet och digitala färdigheter. Även läroanstalterna och arbetslivet behöver utveckla sitt samarbete.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har utvärderat den kompetens som grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen ger samt den pedagogiska verksamheten i utbildningarna. I utvärderingen deltog alla anordnare av yrkesutbildning som erbjuder dessa examina. I utvärderingen granskades studieprestationer och kompetens hos cirka 2 500 studerande.

Samarbetet mellan utbildningsanordnarna och arbetslivet behöver utvecklas

I båda examina bör samarbetet mellan utbildningsanordnarna och arbetslivet utvecklas i fråga om lärande i arbetslivet och yrkesproven. 

Representanter för arbetslivet bör i högre grad engageras i planeringen av de studerandes lärande i arbetslivet och genomförandet av yrkesprov tillsammans med den studerande och läraren. Dessutom ska läroanstalterna se till att de studerande får handledning och stöd enligt sina behov på arbetsplatsen, konstaterar utvärderingsexpert Raisa Hievanen.

Yrkesproven ska i första hand avläggas på arbetsplatser och en representant för arbetslivet ska delta i bedömningen. I båda examina genomfördes dock en tredjedel av yrkesproven vid läroanstalterna. Dessutom bedömdes drygt en tredjedel av yrkesproven för grundexamen och cirka en femtedel av proven för yrkesexamen utan en representant för arbetslivet.

Större satsning på företagsliknande verksamhet och digitala färdigheter i utbildningen 

Styrkan hos dem som utexamineras från båda utbildningarna är kompetens inom hållbar utveckling och ansvarsfullhet, vilket bland annat omfattar verksamhet som respekterar naturen och minimering av konsekvenserna för miljön. Andra styrkor i kompetensen hos dem som avlagt grundexamen är kännedom om naturen och miljön samt förmåga att handleda kunder och grupper. Styrkorna hos dem som avlagt yrkesexamen är å sin sida en stark och mångsidig kompetens, såsom vildmarkskunskap, grundläggande färdigheter i guidning, identifiering av växter och svampar, natur- och artkompetens samt arbets- och kundsäkerhetskompetens.

Av de utexaminerade behövs dock allt starkare kompetens i anslutning till företagande och digitala färdigheter. Natur- och miljöområdet är mycket företagardominerat, så det är viktigt att lära sig företagsliknande verksamhet och företagande i utbildningen, konstaterar ledande utvärderingsexpert Paula Kilpeläinen. 

Dessutom sker marknadsföringen och försäljningen av produkter och tjänster inom området oftast via sociala medier, vilket bör beaktas i utbildningen. Olika utbildningshelheter, projekt och kundarbeten bör genomföras så att de stöder utvecklingen av såväl digitala färdigheter, kommunikations- och interaktionsfärdigheter som företagsliknande verksamhet. Detta förutsätter samarbete mellan lärare och utbildare, betonar Kilpeläinen.

Lärarnas och arbetsplatshandledarnas kompetens behöver utvecklas 

Med tanke på en högklassig och arbetslivsorienterad utbildning är det viktigt att lärarnas kompetens är aktuell och att arbetsplatshandledarna har en god handlednings- och bedömningskompetens. Särskilt lärarnas kännedom om arbetslivet, nätverken inom arbetslivet och substanskompetensen inom området behöver utvecklas. I fråga om arbetsplatshandledarna finns det utrymme för förbättringar särskilt i hur de bemöter de studerande, beaktar deras behov och ger respons.

Att lärarna aktivt samarbetar och nätverkar med arbetslivet är metoder som upplevts som goda för att upprätthålla och utveckla kompetensen hos båda parterna. Dessutom är personlig introduktion och regelbunden kontakt med arbetsplatshandledarna fungerande sätt att säkerställa arbetsplatshandledarnas kompetens, i synnerhet när det finns många små företag och ensamföretagare inom området, konstaterar ledande utvärderingsexpert Paula Kilpeläinen. 

År 2023 avlade 291 personer grundexamen i natur och miljö och 321 yrkesexamen inom naturbranschen. De som avlagt examina kan arbeta som bland annat naturinstruktörer och vildmarksguider samt framställare av naturprodukter. Enligt statistiktjänsten Vipunen var 61 procent av dem som avlagt grundexamen i natur och miljö år 2021 sysselsatta och en femtedel arbetslösa ett år efter utexamineringen. Samtidigt var tre fjärdedelar av dem som avlagt yrkesexamen inom naturbranschen sysselsatta och drygt en tiondel arbetslösa. Det vore viktigt att utbildningsanordnarna följde upp sinastuderandes sysselsättning och försökte hitta metoder för att stödja sysselsättningen av de studerande som utexamineras. 

NCU publicerar utvärderingsresultaten den 12 september 2024. Under webbinariet där NCU publicerar resultaten av utvärderingen har utbildningsanordnare, lärare och representanter för arbetslivet möjlighet till kollegialt lärande och att dela god praxis.

Rapport:

Hakamäki-Stylman, V., Hievanen, R & Kilpeläinen, P. Yrkeskompetens och pedagogisk verksamhet i grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen. Publikationer 21:2024. Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU.www.karvi.fi/sv 

Mer information

Raisa Hievanen.jpg

Raisa Hievanen

Utvärderingsexpert
Yrkesutbildning
+358 29 533 5542 Helsingfors
Paula Kilpeläinen

Paula Kilpeläinen

Ledande utvärderingsexpert
Yrkesutbildning
+358 29 533 5557 Helsingfors