Utvärdering av studiehandledningen: individuella studievägar för studerande i läropliktsåldern bör fortfarande utvecklas
Enligt utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning är det lätt att nå skolornas och läroanstalternas personal för att få handledning, men mängden personlig handledning för elever och studerande kan förbli liten. En del av de unga som intervjuades efterlyste mer personlig elev- och studiehandledning.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har under åren 2022–2024 utvärderat de nya och stärkta formerna av studiehandledning i den grundläggande utbildningen, på andra stadiet, i utbildningar i övergångsskedet, i handledande utbildningar samt i kommunernas handlednings- och tillsynsarbete (OHJA-utvärderingen). Utvärderingen är en del av undervisnings- och kulturministeriets uppföljning av hur utvidgningen av läroplikten har genomförts.
OHJA-utvärderingens huvudsakliga uppgift har varit att utvärdera studiehandledningen som ett kontinuum från den grundläggande utbildningen ända till handledningen efter att den studerande genomfört andra stadiet, och att identifiera praxis som stöder fullgörandet av läroplikten och främjar elevernas välbefinnande. Utvärderingens slutrapport publiceras i oktober 2024.
Det behövs mer handledning i arbetslivskunskap och karriärplanering
Innehållet i elev- och studiehandledningen är mångsidigt, men det finns utvecklingsbehov då det gäller att ge handledningen i rätt tid och i fråga om karriärhandledningen. Eleverna inom den grundläggande utbildningen önskade att frågor som gäller studiehandledning och val av utbildning behandlas i ett tidigare skede än nu. Enligt studerande inom yrkesutbildningen får de sparsamt med information om möjligheterna till fortsatta studier. Gymnasieeleverna önskade få mer information om olika yrken, utbildningsvägar och vilka uppgifter man kan arbeta med efter olika utbildningar.
Gruppbildningen har en betydelsefull roll i skolgången och studierna
Enligt de unga är det viktigt att läroanstalten främjar gemensam verksamhet och att deras individuella behov och situation beaktas på ett jämlikt sätt i verksamheten. Särskilt viktigt är gruppbildning, som enligt de unga borde uppmärksammas mer. Studier som upplevs som betydelsefulla stöder de ungas planering av framtiden och ökar deras studiemotivation.
Alla handleder-principen bör fortfarande utvecklas
I elev- och studiehandledningen deltar handlednings- och undervisningspersonal i stor utsträckning. Alla handleder-principen och ett fungerande samarbete är viktiga för att stödja skolgången och genomförandet av studierna, planeringen av studierna och karriären samt skol- och studieengagemanget. Principen förverkligas ändå inte överallt. Det behövs resurser och noggrannare planer för handledningen.
Lärmiljöer som motsvarar elevernas behov och tillgången till utbildning i övergångsskedet bör utvecklas
Det regionala utbildningsutbudet och utbildningsplatsernas tillräcklighet inom utbildningar i övergångsskeden och handledande utbildningar bör främjas. Att säkerställa att det finns tillräckligt med utbildningar på regional nivå är en förutsättning för att varje ung person ska få de tjänster hen behöver och för att de ungas olika behov ska kunna tillgodoses. Det är också viktigt att utveckla nya lärmiljöer med låg tröskel.
Mer information:
Bekanta dig med OHJA-utvärderingens slutrapport: Slutrapport om utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning. Nationella centret för utbildningsutvärdering. Publikationer 25:2024 där de viktigaste resultaten av utvärderingen sammanställs och utvecklingsrekommendationer som grundar sig på utvärderingsmaterialet presenteras.