Opinto-ohjauksen arviointi: oppivelvollisuusikäisten yksilöllisiä opintopolkuja yhä edistettävä

Tiedote Ammatillinen koulutus Esi- ja perusopetus Lukiokoulutus Vapaa sivistystyö

Opinto-ohjauksen uusien muotojen arvioinnin mukaan koulujen ja oppilaitosten henkilöstö on helposti tavoitettavissa ohjauksen saamiseksi, mutta oppilaiden ja opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen määrä voi jäädä vähäiseksi. Osa haastatelluista nuorista kaipasi lisää henkilökohtaista oppilaan- tai opinto-ohjausta.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi vuosina 2022–2024 opinto-ohjauksen uusia ja vahvistettuja muotoja perusopetuksessa, toisella asteella, nivelvaihe- ja valmentavissa koulutuksissa sekä asuinkuntien ohjaus- ja valvontatyössä (OHJA-arviointi). Arviointi on osa opetus- ja kulttuuriministeriön seurantaa oppivelvollisuuden laajentamisen toimeenpanosta. 

OHJA-arvioinnin päätehtävänä oli arvioida opinto-ohjausta jatkumona perusopetuksesta aina toisen asteen suorittamisen jälkeiseen ohjaukseen ja tunnistaa oppivelvollisuuden suorittamista tukevia ja oppijoiden hyvinvointia edistäviä käytäntöjä. Arvioinnin loppuraportti julkaistaan lokakuussa 2024.

Työelämätietouteen ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta kaivataan enemmän

Oppilaan- ja opinto-ohjauksen sisällöt ovat monipuolisia, mutta ohjauksen oikea-aikaisuudessa sekä uraohjauksessa on kehittämistarpeita. Perusopetuksen oppilaat toivoivat opinto-ohjaukseen ja koulutuksen valintaan liittyviä asioiden käsittelyä nykyistä aiemmin. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden mukaan jatko-opintomahdollisuuksista saadaan vähäisesti tietoa. Lukiolaiset toivoivat saavansa enemmän tietoa eri ammateista, koulutuspoluista ja siitä, millaisiin tehtäviin erilaisilla koulutuksilla voi työllistyä.

Ryhmäyttämisellä merkityksellinen rooli koulunkäynnissä ja opiskelussa

Nuorten mukaan on tärkeää, että oppilaitoksessa edistetään yhteisöllistä toimintaa, ja että heidän yksilölliset tarpeensa ja tilanteensa tulevat niissä yhdenvertaisesti huomioiduiksi. Erityisen tärkeää on ryhmäyttäminen, johon nuorten mukaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Merkityksellisiksi koetut opinnot tukevat nuorten tulevaisuuden suunnittelua ja lisäävät opiskelumotivaatiota.

Kaikki ohjaavat -periaatetta yhä edistettävä

Oppilaan- ja opinto-ohjaukseen osallistuu laajasti ohjaus- ja opetushenkilöstöä. Kaikki ohjaavat -periaate ja toimiva yhteistyö ovat tärkeitä koulunkäynnin ja opintojen suorittamisen, opintojen ja uran suunnittelun sekä kouluun ja opintoihin kiinnittymisen tukemisessa. Periaate ei kuitenkaan kaikkialla toteudu. Resursseja ja tarkempia suunnitelmia ohjaukselle kaivataan. 

Oppijoiden tarpeita vastaavia oppimisympäristöjä ja nivelvaihekoulutuksen saatavuutta edistettävä

Nivelvaihe- ja valmentavien koulutusten alueellista koulutustarjontaa ja koulutuspaikkojen riittävyyttä tulee edistää. Kaikkien koulutusten alueellisen riittävyyden varmistaminen on edellytys sille, että jokainen nuori saa itselleen tarvitsemansa palvelut, ja että nuorten erilaisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan. Uusien, matalan kynnyksen oppimisympäristöjen kehittäminen on myös tärkeää.

Lisätiedot:

Tutustu OHJA-arvioinnin loppuraporttiin: Opinto-ohjauksen uusien muotojen arvioinnin loppuraportti. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut 25:2024, jossa kootaan yhteen arvioinnin keskeisimpiä tuloksia sekä esitellään arviointiaineistoihin pohjautuvat kehittämissuositukset.

Lisätietoa

Salla Venäläinen

Salla Venäläinen

Yksikön johtaja
Johto ja hallinto, Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5549 Helsinki