Kehittävä arviointi maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäyntivalmiuksia tukevassa toimenpideohjelmassa

KIEPPI-arviointi 2022–2024

Esi- ja perusopetus

Toteutimme kehittävän arvioinnin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden oppimis- ja koulunkäyntivalmiuksia perusopetuksessa tukevaan toimenpideohjelmaan vuosina 2022–2024.

KIEPPI-arviointi kohdistui myöhään maahan tulleisiin, erityisesti vuosiluokkien 7–9 oppilaisiin, jotka ovat käyneet koulua Suomessa enintään neljä vuotta. Arviointi tarkasteli jo olemassa olevia ja hanketoiminnan avulla kehitettäviä käytänteitä, opetusjärjestelyjä ja oppimisen tuen muotoja, joiden avulla kehitettiin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuskielen taitoa ja koulunkäyntivalmiuksia. Toimenpideohjelman kehittävällä arvioinnilla tuettiin opetuksen järjestäjien pitkäjänteistä kehittämistyötä, toiminnan vaikuttavuutta ja tähdättiin pysyvien toimintamallien luomiseen.     

Arvioinnin tulokset julkaistiin 12.9.2024. Raportti sisältää konkreettisia ratkaisuja ja toimenpide-ehdotuksia alue- ja valtionhallinnon sekä opetuksen järjestäjän ja koulun tasoille Suomeen muuttaneiden oppilaiden oppimisen tukemiseksi sekä vieraskielisten oppilaiden perustaitojen ja kielitaidon vahvistamiseksi. Raportin lisäksi tuloksista on julkaistu tiivis yhteenveto opetuksen järjestäjille, rehtoreille ja opettajille suunnattuna.  

Arviointi

  • Tuotti tietoa perusopetuksen ajankohtaisesta tilasta ja kartoitti myöhään maahan tulleiden (vuosiluokkien 7–9 oppilaiden, jotka ovat käyneet koulua Suomessa enintään neljä vuotta) koulunkäyntitaustoista sekä oppimista mahdollisesti haastavista asioista, niiden tunnistamisesta sekä ennaltaehkäisemisestä
  • Kiinnitti huomiota käytänteisiin ja kehittämistoimiin, joilla tuetaan heikommassa asemassa olevien ja vähäiset koulunkäyntivalmiudet omaavien maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitoja
  • Tuki, seurasi ja arvioi 60 kehittämishankkeen toteutusta yhdessä Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. 
  • Tuki opetuksen järjestäjien pitkäjänteistä kehittämistyötä ja toiminnan vaikuttavuutta
  • Loi pysyviä toimintamalleja opetuksen ja oppimisen tueksi

Arviointikysymykset:

  • Kuinka paljon Suomessa on kevätlukukaudella 2023 perusopetuksen 7.−9. vuosiluokilla maahanmuuttotaustaisia oppilaita, joilla ei ole riittävää koulunkäyntitaustaa, opetuskielen taitoa tai muita koulunkäynnin kannalta tarpeellisia perustaitoja? 
  • Kuinka perustaitojen (erityisesti opetuskielen taito) kehittymistä seurataan kouluympäristössä 7.−9.-luokilla niiden oppilaiden osalta, joilla on koulunkäyntiaikaa Suomessa vain 1−4 vuotta? 
  • Miten (ja missä vaiheessa oppijan koulupolkua) opetuksen järjestäjät tunnistavat ja ennaltaehkäisevät haasteita, joita erityisesti traumaperäisiä ja neurologisia haasteita kokeneilla maahanmuuttotaustaisilla oppijoilla on? 
  • Millä toimenpiteillä edistetään oppilaiden opetuskielen taitoa, opiskelu- ja koulunkäyntivalmiuksia sekä perustaitoja?
  • Millä toimenpiteillä edistetään sujuvia integraatiokäytänteitä valmistavasta opetuksesta perusopetukseen sekä perusopetuksesta toiselle asteelle? 
  • Mitkä tekijät ovat edistäneet tai estäneet maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuen tarpeeseen vastaamista? Millä keinoilla tunnistetaan oppimisvaikeudet, kun opetuskielen taito on heikko? 
  • Millaisia (rakenteellisia tai lainsäädännöllisiä) muutoksia tarvittaisiin, jotta opetuksen järjestäjät ja koulut voisivat vastata paremmin maahanmuuttotaustaisten oppijoiden tuen tarpeeseen? 
  • Miten opetuksen järjestäjät edistävät pitkäkestoista vaikuttavuutta ja luovat pysyviä toimintamalleja?
  • Millaisia edistäviä ja estäviä tekijöitä hankemuotoiseen kehittämiseen liittyy?
KIEPPI-arvioinnin tiedonkeruun kuvio.
Kuvio KIEPPI-arvioinnin aikataulusta ja tiedonkeruusta

 

Karvin vuoden 2024–2027 koulutuksen arviointisuunnitelman strategisina tavoitteina ovat osaamistason ja koulutustason nostaminen, sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävän kehityksen edistäminen ja koulutuksen ja varhaiskasvatuksen laadun jatkuva kehittäminen. KIEPPI-arviointi tuotti tietoa kaikkiin tavoitekokonaisuuksiin. 

Arviointiraportti ja tuloskoosteet opetuksen järjestäjille, rehtoreille sekä opettajille:

Myöhään maahan tulleet oppilaat koulupolulla - Kehittävä arviointi maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäyntivalmiuksia tukevassa toimenpideohjelmassa

Arvioinnin julkistamistilaisuuden materiaalit:

 

Arvioinnin hankesuunnitelma:

Lue lisää:

Kehittävä arviointi Kansallisessa koulutuksen arviointikeskuksessa

Perusopetukseen valmistava opetus ja oppilaan oman äidinkielen opetus (VOMA-arviointi)

Toimenpideohjelma maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen ja opetuskielen vahvistamiseksi – OKM – Opetus- ja kulttuuriministeriö

Lisätietoa arvioinnista:

Salla Venäläinen

Salla Venäläinen

Yksikön johtaja
Johto ja hallinto, Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5549 Helsinki
Tanja Laimi

Tanja Laimi

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5567 Helsinki, Virkavapaalla