Teema- ja järjestelmäarvioinnit

Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksen teema-arvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Järjestelmäarvioinneissa voidaan myös tarkastella koulutusjärjestelmän kokonaisuutta tai sen osa-aluetta. Arvioinnin kohteena voivat olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosessit.

Arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia menetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä koko­naisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.

Käynnissä olevat arvioinnit

Arvioinnin avulla tuotetaan tietoa varhaiskasvatuksen kunnallisten järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien laadunhallinnan nykytilasta. Arvioinnin avulla tuetaan varhaiskasvatuksen laadun jatkuvaa kehittämistä ja tuotetaan tietoa kansallisen ja paikallisen tason kehittämistyöhön. Arvioinnin tiedonkeruu toteutetaan Karvin ylläpitämällä varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmällä Valssilla.

Arvioinnilla selvitämme, miten kolmevuotiaiden ja sitä nuorempien lasten varhaiskasvatus maassamme toteutuu. Arviointi tukee varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaista kehittämistä tuottamalla tietoa kaikkein nuorimpien lasten varhaiskasvatuksen nykytilasta. Arvioinnin tiedonkeruu toteutetaan Karvin ylläpitämällä varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmällä Valssilla.

Päättyneet arvioinnit

Karvi toteutti vuosina 2023–2024 arvioinnin kiusaamisen vastaisesta toiminnasta ja kiusaamisen vastaisista menetelmistä varhaiskasvatuksessa. Arvioinnilla tuotettiin tietoa kiusaamisen vastaisesta toiminnasta sekä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa.

Aiemmat arvioinnit

Kaikki varhaiskasvatukseen liittyvät julkaisut löytyvät Julkaisut-sivulta: Linkki

Tuomas Sarkkinen

Tuomas Sarkkinen

Arviointiasiantuntija
Varhaiskasvatus
+358 29 533 5582 Helsinki