Teema- ja järjestelmäarvioinnit
Varhaiskasvatuksen teema-arvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Järjestelmäarvioinneissa voidaan myös tarkastella koulutusjärjestelmän kokonaisuutta tai sen osa-aluetta. Arvioinnin kohteena voivat olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosessit.
Arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia menetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Käynnissä olevat arvioinnit
Hankkeessa arvioidaan kiusaamisen vastaisen työn toteutumista sekä kiusaamisen vastaisia ja lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hankkeessa tuotetaan tietoa siitä, miten kiusaamisen vastaista työtä tehdään osana inklusiivista toimintakulttuuria. Lisäksi arvioinnilla tuotetaan tietoa siitä, miten lasten kiusaamisen vastaisia ja sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa.
Arvioinnin avulla tuotetaan tietoa varhaiskasvatuksen kunnallisten järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien laadunhallinnan nykytilasta. Arvioinnin avulla tuetaan varhaiskasvatuksen laadun jatkuvaa kehittämistä ja tuotetaan tietoa kansallisen ja paikallisen tason kehittämistyöhön. Arvioinnin tiedonkeruu toteutetaan Karvin ylläpitämällä varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmällä Valssilla.
Arvioinnilla selvitämme, miten alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatus maassamme toteutuu. Arviointi tukee varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaista kehittämistä tuottamalla tietoa kaikkein nuorimpien lasten varhaiskasvatuksen nykytilasta.
Päättyneet arvioinnit
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2022–2023 varhaiskasvatuksen koulutusten arvioinnin. Arviointi kohdennettiin niiden yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä Snellman-korkeakoulun toteuttamaan varhaiskasvatuksen koulutukseen, joka tuottaa Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaisen kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen opetus-, kasvatus-, hoito- ja johtotehtävissä.
Aiemmat arvioinnit
- Paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (2023)
- Varhaiskasvatuksen johtamisen nykytila, vahvuudet ja kehittämiskohteet (2023)
- Lasten osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja arvioinnissa – Tiivistelmä (2022)
- Yhteenveto viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun arvioinnista vuosina 2018–2021 (2021)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun kolmannen vaiheen arviointi (2021)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun arvioinnin toinen vaihe (2020)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilun ensimmäisen vaiheen arviointi (2019)
- Korona varhaiskasvatuksen arjessa – Tiivistelmä (2021)
- Varhaiskasvatuksen johtamisen tunnuslukuja – Tilastoraportti (2021)
- Pedagogisia jatkumoita ja ilmaisun iloa! Viisivuotiaiden pedagogiikka ja taito- ja taidekasvatuksen nykytila varhaiskasvatuksessa (2021)
- Varhaiskasvatuksen laatu arjessa – Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (2019)
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 toimeenpanon arviointi – Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto ja sisällöt (2018)
- Varhaiskasvatuksen arvioinnin nykytila (2017)
Kaikki varhaiskasvatukseen liittyvät julkaisut löytyvät Julkaisut-sivulta: Linkki