Teema- ja järjestelmäarvioinnit

Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksen teema-arvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Järjestelmäarvioinneissa voidaan myös tarkastella koulutusjärjestelmän kokonaisuutta tai sen osa-aluetta. Arvioinnin kohteena voivat olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosessit.

Arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia menetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä koko­naisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.

Käynnissä olevat arvioinnit

Hankkeessa arvioidaan kiusaamisen vastaisen työn toteutumista sekä kiusaamisen vastaisia ja lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hankkeessa tuotetaan tietoa siitä, miten kiusaamisen vastaista työtä tehdään osana inklusiivista toimintakulttuuria. Lisäksi arvioinnilla tuotetaan tietoa siitä, miten lasten kiusaamisen vastaisia ja sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa. 

Arvioinnin avulla tuotetaan tietoa varhaiskasvatuksen kunnallisten järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien laadunhallinnan nykytilasta. Arvioinnin avulla tuetaan varhaiskasvatuksen laadun jatkuvaa kehittämistä ja tuotetaan tietoa kansallisen ja paikallisen tason kehittämistyöhön. Arvioinnin tiedonkeruu toteutetaan Karvin ylläpitämällä varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmällä Valssilla.

Arvioinnilla selvitämme, miten alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatus maassamme toteutuu. Arviointi tukee varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaista kehittämistä tuottamalla tietoa kaikkein nuorimpien lasten varhaiskasvatuksen nykytilasta.

Päättyneet arvioinnit

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2022–2023 varhaiskasvatuksen koulutusten arvioinnin. Arviointi kohdennettiin niiden yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä Snellman-korkeakoulun toteuttamaan varhaiskasvatuksen koulutukseen, joka tuottaa Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaisen kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen opetus-, kasvatus-, hoito- ja johtotehtävissä.

Aiemmat arvioinnit

Kaikki varhaiskasvatukseen liittyvät julkaisut löytyvät Julkaisut-sivulta: Linkki

Tuomas Sarkkinen

Tuomas Sarkkinen

Arviointiasiantuntija
Varhaiskasvatus
+358 29 533 5582 Helsinki