Teema- ja järjestelmäarvioinnit
Varhaiskasvatuksen teema-arvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Järjestelmäarvioinneissa voidaan myös tarkastella koulutusjärjestelmän kokonaisuutta tai sen osa-aluetta. Arvioinnin kohteena voivat olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosessit.
Arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia menetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Käynnissä olevat arvioinnit
Hankkeessa arvioidaan kiusaamisen vastaisen työn toteutumista sekä kiusaamisen vastaisia ja lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hankkeessa tuotetaan tietoa siitä, miten kiusaamisen vastaista työtä tehdään osana inklusiivista toimintakulttuuria. Lisäksi arvioinnilla tuotetaan tietoa siitä, miten lasten kiusaamisen vastaisia ja sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa.
Päättyneet arvioinnit
Arviointihankkeessa tarkasteltiin paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien uudistamisprosessien toteutumista. Arvioinnissa tuotettiin tietoa siitä, miten paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto on toteutunut 1.8.2022 jälkeen.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2022–2023 varhaiskasvatuksen koulutusten arvioinnin. Arviointi kohdennettiin niiden yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä Snellman-korkeakoulun toteuttamaan varhaiskasvatuksen koulutukseen, joka tuottaa Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaisen kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen opetus-, kasvatus-, hoito- ja johtotehtävissä.
Arviointi kohdistui varhaiskasvatuksen johtamisrakenteisiin sekä johtajien työnkuviin. Arvioinnissa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen johtamista ja sitä tukevia rakenteita osana järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien laadunhallintaa.
Aiemmat arvioinnit
- Lasten osallisuus varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja arvioinnissa – Tiivistelmä (2022)
- Yhteenveto viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun arvioinnista vuosina 2018–2021 (2021)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun kolmannen vaiheen arviointi (2021)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun arvioinnin toinen vaihe (2020)
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilun ensimmäisen vaiheen arviointi (2019)
- Korona varhaiskasvatuksen arjessa – Tiivistelmä (2021)
- Varhaiskasvatuksen johtamisen tunnuslukuja – Tilastoraportti (2021)
- Pedagogisia jatkumoita ja ilmaisun iloa! Viisivuotiaiden pedagogiikka ja taito- ja taidekasvatuksen nykytila varhaiskasvatuksessa (2021)
- Varhaiskasvatuksen laatu arjessa – Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (2019)
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 toimeenpanon arviointi – Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto ja sisällöt (2018)
- Varhaiskasvatuksen arvioinnin nykytila (2017)
Kaikki varhaiskasvatukseen liittyvät julkaisut löytyvät Julkaisut-sivulta: Linkki