Teema- ja järjestelmäarvioinnit
Teema-arvioinnit kohdistuvat tiettyyn sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin (esim. lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet). Kohteena voi olla myös koulutusmuodon osa-alueen tilan arviointi (esim. erityisopetus lukiossa). Järjestelmäarvioinneissa tarkastellaan koulutusjärjestelmää kokonaisuudessaan tai sen yhtä osa-aluetta, koulutuspolitiikkaa ja sen toimeenpanoa tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosesseja (esim. opetussuunnitelmajärjestelmän toimivuus).
Teema- ja järjestelmäarvioinneissa arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia arviointimenetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Meneillään olevat arvioinnit
Lukiouudistuksen arviointi (LUKA)
Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskeva arviointi (OHJA) 2022-2024
Päättyneet arvioinnit vuosilta 2020-2023
Opiskelijoiden kasvu aktiivisiksi ja kriittisiksi kansalaisiksi toisella asteella
Lukion tuntijakokokeilun arviointi
Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen
Arvioinnit vuosilta 2014-2019
Opiskelijan siirtymät ja opintopolun sujuvuus koulutuksen nivelvaiheissa
Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa
Työrauha ja turvallinen oppimisympäristö kouluissa ja oppilaitoksissa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanon arviointi
Maahanmuuttajien koulutukseen integroitumisen hyviä käytäntöjä
Valtiontalouden säästöjen vaikutukset sivistyksellisten oikeuksien toteutumiseen
Lukioiden erityisen koulutustehtävän järjestämislupahakemusten arviointi
Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestäjien laadunhallinta- ja itsearviointikäytänteet