Teema- ja järjestelmäarvioinnit
Teema-arvioinnit kohdistuvat sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Kohteena voi olla myös jonkin koulutusmuodon tilan arviointi. Järjestelmäarvioinneissa arvioinnin kohteena on koulutusjärjestelmä tai sen osa-alue. Lisäksi kohteena voi olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän kehittäminen. Teema- ja järjestelmäarvioinnit voivat kohdistua joko vain ammatilliseen koulutukseen tai samanaikaisesti useaan koulutusjärjestelmän tasoon.
Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia arviointimenetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Käynnissä olevat teema-arvioinnit:
Päättyneet teema-arvioinnit 2020–2024:
- Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskeva arviointi (OHJA) 2022-2024
- Varhaiskasvatuksen koulutusten arviointi
- Arviointi ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittämisprosesseista ja toimivuudesta
- Ammatillisen koulutuksen tuottama osaaminen suhteessa ammattikorkeakouluopintojen vaatimuksiin
- Näyttötoiminnan laatu ja näytöissä osoitettu osaaminen
- Yksilöllisten opintopolkujen toteutuminen ammatillisessa koulutuksessa
- Työelämässä oppiminen ja työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa
- Merenkulkualan koulutuksen arviointi 2020–2022
- Koulutusjärjestelmän kyky vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin äkillisissä rakennemuutoksissa
- Opiskelijoiden kasvu aktiivisiksi ja kriittisiksi kansalaisiksi toisella asteella
- Ammatillisen koulutuksen erityisen tuen arviointi
- Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen
- Maahanmuuttajien koulutuspolut
Teema-arvioinnit vuosilta 2014-2019
- Opiskelijan siirtymät ja opintopolun sujuvuus koulutuksen nivelvaiheissa
- Yrittäjyys ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa (Yrtti-arviointi)
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanon arviointi
- Maahanmuuttajien koulutukseen integroitumisen hyviä käytäntöjä
- Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus
- Ammatillisen koulutuksen oppimistulosten arviointijärjestelmän arviointi ja kehittäminen (meta-arviointi)
- Merenkulkualan koulutuksen arviointi