Högklassig utbildning som grund för kommunernas framtid – NCU:s utvärderingar ger viktiga tips för kandidater och väljare inför välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025

Nyheter Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Gymnasieutbildning
Opettaja ja oppilaita luokassa.
Bild: Kari Kuukka

I välfärdsområdes- och kommunalvalet våren 2025 tangeras många frågor som rör utbildning, och som direkt påverkar barns och ungas lärande, välmående och framtida möjligheter. De senaste utvärderingarna från det Nationella utbildningsutvärderingscentret (NCU/Karvi) belyser kommunernas roll som garant för högklassig undervisning och utbildningens jämlikhet och rättvisa.

Vi publicerar information om läget inom utbildningen inför välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025. Denna sammanfattning erbjuder partier, kandidater och väljare information om de utvecklingsområden inom utbildning som kräver beslut och konkreta åtgärder under nästa mandatperiod.

Kommunernas ansvar: Jämlikhet i lärresultat och stöd på elevernas lärstigar

Den longitudinella utvärderingen i matematik och modersmål visar att skillnader i lärresultat kan växa avsevärt under grundskolan om inte tillräckliga stödåtgärder finns tillgängliga. Kommunerna måste säkerställa att varje elev får det stöd de behöver, särskilt i de skeden där lärandets utmaningar är stora. Detta kräver satsningar på stöd för lärande och lärarnas fortbildning. Kommunernas ansvar är att säkerställa att varje elev får kvalitativ undervisning oavsett bostadsort.

Läs mer: NCU:s rapport om matematik och modersmål 

 

Utveckling av gymnasieutbildningen – jämlika möjligheter för alla

Utvärderingen av gymnasiereformen betonar utbildningsanordnarnas ansvar för att stödja studerandenas lärande. Gymnasierna behöver tillräckliga resurser för specialundervisning och studiehandledning, så att varje ung person har möjlighet att genomföra gymnasiet utifrån sina egna förutsättningar. Med utvidgningen av läroplikten har gymnasiernas skyldigheter också ökat, men i många kommuner svarar stödet för lärande inte ännu mot behoven. Beslutsfattare behöver en långsiktig strategi för att säkerställa resurserna.

Läs mer: NCU:s rapport om gymnasiereformen 

 

Individuella lärstigar – mer stöd till undervisningen

Utvärderingen av differentiering och flexibla undervisningsarrangemang lyfter fram lärarnas erfarenheter av otillräckliga resurser och brist på stöd. Många lärare upplever att de inte kan möta alla elevers behov med de nuvarande arrangemangen. Kommunerna måste säkerställa att skolorna får konkreta verktyg och resurser för differentiering samt möjlighet att utbilda lärare att möta mångfacetterade lärandebehov.

Läs mer: NCU:s rapport om differentiering i undervisningen 

 

Mångkulturell skola – möjlighet till framgång för alla

Utvärderingen av stödet för skolgången hos elever med invandrarbakgrund visar att kommunerna borde satsa på språkmedveten undervisning och jämlika lärandemöjligheter. Särskilt de sent anlända elevernas utbildningsvägar är fortfarande mer fragmenterade än andras, vilket kräver starkare stöd för språkinlärning samt utbildning av lärare för att möta mångkulturalism. 

Läs mer: NCU:s rapport om sent anlända elevers skolgång

 

Kommunalvalet är ett val om utbildning

Kommunala beslutsfattare har ett stort ansvar för utbildningens kvalitet, jämlikhet och rättvisa. I de kommande välfärdsområde- och kommunalvalen har väljarna möjlighet att välja kandidater som förstår utbildningens betydelse för kommunens framtid.

Tillsammans kan vi bygga en utbildning som ger varje barn och ung människa de bästa förutsättningarna för framtiden.