Laadukas koulutus kuntien tulevaisuuden perustana – Karvin arviointien keskeiset havainnot alue- ja kuntavaaliehdokkaille ja äänestäjille

Kevään 2025 kuntavaaleissa vaikutetaan moniin koulutukseen liittyviin asioihin, jotka vaikuttavat suoraan lasten ja nuorten oppimiseen, hyvinvointiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) viimeisimmät arvioinnit tuovat esiin kuntien roolin laadukkaan opetuksen ja koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden varmistajina.
Julkaisemme alue- ja kuntavaalien alla arviointitietoa koulutuksen tilasta. Tämä kooste tarjoaa puolueille, ehdokkaille ja äänestäjille tietoa koulutuksen kehityskohteista, jotka vaativat päätöksiä ja konkreettisia toimia tulevalla valtuustokaudella.
Kuntien vastuulla: oppimistulosten tasa-arvo ja tuki oppimisen poluilla
Matematiikan ja äidinkielen pitkittäisarviointi osoittaa, että oppimistulosten erot voivat kasvaa merkittävästi perusopetuksen aikana, ellei riittäviä tukitoimia ole saatavilla. Kuntien on huolehdittava siitä, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen, erityisesti niissä vaiheissa, joissa oppimisen haasteet usein kasaantuvat. Tämä edellyttää panostuksia oppimisen tukeen ja opettajien täydennyskoulutukseen. Kuntien vastuulla on huolehtia siitä, että jokainen oppilas saa laadukasta opetusta asuinpaikasta riippumatta. Lue lisää.
Lukiokoulutuksen kehittäminen – yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille
Lukiouudistuksen arviointi korostaa opetuksen järjestäjien vastuuta opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Lukiot tarvitsevat riittävät resurssit erityisopetukseen ja opiskelijoiden ohjaukseen, jotta jokaisella nuorella on mahdollisuus suorittaa lukio omista lähtökohdistaan käsin. Oppivelvollisuuden laajenemisen myötä lukioiden velvollisuudet laajenivat, mutta monissa kunnissa oppimisen tuki ei vielä vastaa tarpeita. Päätöksentekijöiltä vaaditaan pitkäjänteistä otetta resurssien turvaamisessa. Lue lisää.
Yksilölliset oppimispolut kuntoon – enemmän tukea opetukseen
Eriyttämisen ja joustavien opetusjärjestelyjen arviointi nostaa esiin opettajien kokemukset riittämättömistä resursseista ja tuen puutteesta. Monet opettajat kokevat, etteivät pysty vastaamaan kaikkien oppilaiden tarpeisiin nykyisillä järjestelyillä. Kuntien on huolehdittava siitä, että koulut saavat konkreettisia työkaluja ja resursseja eriyttämiseen sekä mahdollisuuden kouluttaa opettajia moninaisten oppimistarpeiden kohtaamiseen. Lue lisää.
Monikulttuurinen koulu – onnistumisen mahdollisuus kaikille
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäyntivalmiuksien tukemista käsittelevä arviointi osoittaa, että kuntien on panostettava kielitietoiseen opetukseen ja yhdenvertaisiin oppimismahdollisuuksiin. Maahanmuuttajataustaisten oppijoiden koulutuspolut ovat edelleen muita katkonaisempia, mikä vaatii vahvempaa tukea kielen oppimiseen sekä opettajien kouluttamista monikulttuurisuuden kohtaamiseen. Lue lisää.
Kuntavaalit ovat koulutuksen vaalit
Kuntapäättäjillä on merkittävä vastuu koulutuksen laadusta, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tulevissa kuntavaaleissa äänestäjillä on mahdollisuus valita ehdokkaita, jotka ymmärtävät koulutuksen merkityksen kunnan tulevaisuudelle.
Yhdessä voimme rakentaa koulutusta, joka antaa jokaiselle lapselle ja nuorelle parhaat eväät tulevaisuuteen.