Utvärderingscentrets nya publikation stöder utbildningsaktörers kvalitetsutveckling på alla stadier och inom småbarnspedagogiken

Meddelande Yrkesutbildning Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Högre utbildning Gymnasieutbildning Småbarnspedagogik

Kvaliteten på utbildning och småbarnspedagogik är ett nationellt orosmoment.  Publikationen Koulutus- ja kasvatusalan laadunhallinnan keskeiset elementit (Centrala element i kvalitetshanteringen inom utbildning och småbarnspedagogik) sammanställer för första gången kännetecknen för en välfungerande kvalitetshantering och beskriver de nationella ansvaren för kvalitetsarbetet.

Ett viktigt sätt att trygga elevernas lärande, välbefinnande och jämlikhet är att se till att varje aktör som tillhandahåller utbildning och småbarnspedagogik har fungerande processer och praxis för att utveckla sin verksamhet samt för att upptäcka och korrigera missförhållanden. Sådana strukturer och verksamhetsmodeller för kvalitetshantering förbättrar ledarskapet och gör det möjligt att utvärdera hur utbildningsorganisationens mål har uppnåtts.

Betydelsen och nyttan av en fungerande kvalitetshantering bör förtydligas för eleverna och personalen

En god kvalitetshantering utgår från vardagen och lever i den. Då får varje medlem i utbildningsgemenskapen möjlighet att påverka och bli hörd. Lagstiftningen förpliktar alla utbildningsstadier och också småbarnspedagogiken att utveckla och utvärdera kvaliteten på sin verksamhet. Utvärderingen och kvalitetshanteringen genomförs utifrån de utgångspunkter som varje utbildningsstadium har. Det systematiska kvalitetsarbetet befinner sig i olika utvecklingsfaser på olika utbildningsstadier. Kvalitetsarbetets anknytning till den dagliga verksamheten identifieras inte nödvändigtvis alltid.

Även begreppen på området kvalitetshantering varierar mellan utbildningsstadierna, vilket i kombination med det arbete som görs lokalt är en utmaning för utvecklingen av utbildningssystemet som helhet. I NCU:s nya publikation förklaras kvalitetshanteringsbegreppen och komprimeras till fem centrala element. Med hjälp av dem får kvalitetshanteringen en struktur och kvalitetshanteringen kan utvecklas så att den fungerar allt bättre. I publikationen beskrivs också nationella aktörer inom kvalitetshanteringen och deras olika roller på olika utbildningsstadier.

Högklassig utbildning och småbarnspedagogik är viktigt för att trygga förändringsförmågan i samhället

När kvalitetsarbetet planeras och genomförs väl, stöder det genomförandet av kärnverksamheten och frigör resurser för något nytt. Kvalitetshanteringar och kvalitetsutvärderingar bör på alla utbildningsstadier genomföras på ett systematiskt och tillräckligt enhetligt sätt och med hjälp av principerna för utvecklande utvärdering. Målet ska vara att kvalitetshanteringen och utvärderingen är kopplad till utbildningsorganisationernas verksamhet och stöder utvecklingsarbetet på ett ändamålsenligt sätt.

Publikationen är tänkt som stöd vid planeringen och genomförandet av kvalitetsarbete. Den är avsedd för alla som arbetar och leder kvalitetsarbetet i utbildningsorganisationer. Med hjälp av de centrala elementen i kvalitetshanteringen kan även daghemmens, skolornas eller läroanstalternas föreståndare och rektorer få en klar bild av hur kvalitetsarbetet genomförs i den dagliga verksamheten.

Publikation:

Den svenska publikationen Centrala element i kvalitetshanteringen inom utbildning och småbarnspedagogik kommer ut under sommaren 2023. Publikationen ges också ut på engelska.

Mer information:

enhetschef Helka Kekäläinen, helka.kekalainen@karvi.fi, 029 533 5513

utvärderingsråd Janniina Vlasov, janniina.vlasov@karvi.fi, 029 533 5543

Laadunhallinnan keskeiset elementit. Toimiva johtamisjärjestelmä, kehittämistä tukeva tieto, osallistava toimintakulttuuri, jatkuva kehittäminen ja muutos, selkeät tavoitteet.