Karvin uusi julkaisu tukee koulutus- ja kasvatusalan toimijoita laadun parantamisessa kaikilla koulutusasteilla ja varhaiskasvatuksessa

Tiedote Ammatillinen koulutus Esi- ja perusopetus Korkeakoulutus Lukiokoulutus Varhaiskasvatus

Kasvatuksen ja koulutuksen laatu on kansallinen huolen aihe.  Koulutus- ja kasvatusalan laadunhallinnan keskeiset elementit -julkaisu kokoaa ensimmäistä kertaa toimivan laadunhallinnan tunnuspiirteet ja laatutyön kansalliset vastuut yhteen.

Keskeinen keino turvata oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta on huolehtia siitä, että jokaisella kasvatusta ja koulutusta tarjoavalla taholla on toimivat prosessit ja käytännöt toimintansa kehittämiseen sekä epäkohtien havaitsemiseen ja korjaamiseen. Nämä laadunhallinnan rakenteet ja toimintamallit mahdollistavat myös onnistuneen johtamisen ja koulutusorganisaation tavoitteiden saavuttamisen arvioimisen.

Toimivan laadunhallinnan merkitystä ja hyötyjä oppijoille ja henkilöstölle tulee kirkastaa

Hyvä laadunhallinta on arjesta nousevaa ja siinä elävää. Sen myötä jokaisen koulutus- ja kasvatusyhteisön jäsenen on mahdollista vaikuttaa ja tulla kuulluksi. Lainsäädäntö velvoittaa kaikkia koulutusasteita ja varhaiskasvatusta kehittämään sekä arvioimaan toimintansa laatua. Arviointia ja laadunhallintaa toteutetaan kuitenkin kunkin koulutusasteen omista lähtökohdista. Järjestelmällinen laatutyö on eri koulutusasteilla erilaisessa kehitysvaiheessa, eikä sen yhteyttä arjen toimintaan välttämättä aina tunnisteta.

Myös koulutuksen ja kasvatuksen laadunhallintaan liittyvät käsitteet vaihtelevat koulutusasteittain, mikä haastaa paikallisen työn ohella koulutusjärjestelmän kehittämistä kokonaisuutena. Karvin uusi julkaisu avaa käsitteistöä ja tiivistää sen viideksi keskei­seksi elementiksi, joiden avulla laadunhallintaa voi jäsentää ja sen toimivuutta parantaa. Lisäksi julkaisussa kuvataan laadunhallinnan kansalliset toimijat erilaisine rooleineen eri koulutusasteilla.

Laadukas koulutus ja kasvatus ovat keskeinen keino turvata yhteiskuntamme muutoskykyä

Kun laatutyö on hyvin suunniteltua ja toteutettua, se tukee ydintoiminnan toteutumista ja vapauttaa voimavaroja uuteen. Kaikilla koulutusasteilla tulisi toteuttaa laadunhallintaa ja laadun arviointia systemaattisesti, riittävän yhdenmukaisesti ja kehittävän arvioinnin periaatteita hyödyntäen. Tavoitteena tulee olla, että laadunhallinta ja arviointi kytkeytyvät koulutusorganisaatioiden toimintaan ja tukevat koulutuksen kehittämistä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Karvin julkaisu on tarkoitettu laatutyön suunnittelun ja toteutuksen tueksi kaikille koulutusorga­nisaatioissa työskenteleville ja työtä johtaville. Laadunhallinnan keskeisten elementtien avulla myös päiväkotien, kou­lujen tai oppilaitosten johtajat ja rehtorit voivat tarkastella, miten laatutyötä toteutetaan arjen tasolla.

Julkaisu:

Koulutus- ja kasvatusalan laadunhallinnan keskeiset elementit

  • Koulutus- ja kasvatusalan laadunhallinnan keskeiset elementit julkaistaan kesän 2023 aikana myös ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja:

yksikön johtaja Helka Kekäläinen, helka.kekalainen@karvi.fi, 029 533 5513

arviointineuvos Janniina Vlasov, janniina.vlasov@karvi.fi, 029 533 5543

Laadunhallinnan keskeiset elementit. Toimiva johtamisjärjestelmä, kehittämistä tukeva tieto, osallistava toimintakulttuuri, jatkuva kehittäminen ja muutos, selkeät tavoitteet.