Arbetslivsorienteringen och personlig tillämpning i studierna är styrkor i examina i affärsverksamhet, arbete som teamledare och ledarskap
Examina i affärsverksamhet, arbete som teamledare och ledarskap hör till de största yrkesutbildningarna i Finland sett till antalet studerande. Kunskap om viktiga apparater och program inom handeln är en styrka hos dem som tar examen inom affärsverksamhet. Hos dem som tar examen inom arbete som teamledare och ledarskap är styrnings- och ledarskapsfärdigheterna en styrka. Det finns ändå för närvarande utrymme för utveckling av lärarnas och arbetsplatshandledarnas kompetens.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har utvärderat det kunnande som grundexamen i affärsverksamhet, yrkesexamen i arbete som teamledare och specialyrkesexamen i ledarskap och företagsledning ger samt den pedagogiska verksamheten. Alla utbildningsanordnare som erbjuder utbildningen i fråga deltog i utvärderingen. I utvärderingen granskades omkring 32 000 studerandes prestationer och kompetens. Utbildningsanordnarna och arbetslivsrepresentanter såg kunskapen om viktiga apparater och program inom handeln samt de digitala färdigheterna som centrala styrkor i de affärsstuderandes kompetens. Utrymme för utveckling sågs i den matematiska kompetensen samt i interaktions- och kommunikationsfärdigheterna. Färdigheterna inom styrning och ledarskap, det processartade arbetsgreppet och förmågan att utveckla den egna kompetensen sågs som styrkor hos studerande som avlade examina i arbete som teamledare och i ledarskap. Utvecklingsbehoven gäller särskilt digitala färdigheter och kunnande inom ansvarsfullhet.
– De matematiska färdigheterna samt kommunikations- och interaktionsfärdigheterna behöver stärkas hos studerande inom affärsverksamhet, eftersom de är centrala färdigheter både i arbetslivet och i fortsatta studier, konstaterar ledande utvärderingsexpert Paula Kilpeläinen. De digitala färdigheterna och kompetensen inom ansvarsfullhet behöver stärkas i examina i arbete som teamledare och ledarskap, eftersom dessa färdigheter är centrala i ledarskapskompetensen, fortsätter Kilpeläinen.
Yrkesprov och personlig tillämpning i studierna förverkligas väl inom utbildningen
Nästan alla yrkesprov i de utvärderade examina förverkligas enligt målen för yrkesutbildning i verkliga arbetsuppgifter på arbetsplatser. Genomförandet av yrkesprov i samarbete med studerande, läroanstalter och arbetsplatser förverkligas väl, och utbildningsanordnarna, arbetsplatshandledarna och de studerande är nöjda med hur yrkesproven genomförs. Även personlig tillämpning i studierna, såsom identifiering av tidigare kunnande och framskridande i studierna enligt egen tidtabell, förverkligas väl i utbildningen. Däremot finns skillnader mellan examina och utbildningsanordnare i fråga om de studerandes individuella valmöjligheter. De studerandes individuella val förverkligas bättre i examina i arbete som teamledare och i ledarskap än i grundexamen i affärsverksamhet.
Arbetsplatshandledarnas och lärarnas kompetens behöver utvecklas
Hos många utbildningsanordnare behöver arbetsplatshandledarnas handlednings- och bedömningskompetens utvecklas. Eftersom arbetsplatser är mycket centrala lärmiljöer i alla tre examina, är det viktigt att arbetsplatshandledarna skolas in i handledningen och bedömningen av kunnandet.
– God kunskap om yrkeskunskapskraven och bedömningskriterierna förtydligar och strukturerar handledningen samt främjar vitsordens tillförlitlighet och jämförbarhet, säger utvärderingsexpert Veera Hakamäki-Stylman.
Lärarnas pedagogiska kompetens är god, men det finns utrymme för utveckling i den branschspecifika kompetensen. Uppdaterad kunskap hos lärarna är mycket viktig för att garantera högklassig och arbetslivsorienterad utbildning, och exempelvis digitaliseringen, teman som anknyter till ansvarsfullhet och trender inom ledarskap kräver kontinuerlig kompetensutveckling.
Grundexamen i affärsverksamhet är, efter grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen, den största yrkesutbildningen sett till antalet studerande. Yrkesexamen för arbete som teamledare och specialyrkesexamen i ledarskap och företagsledning är de största yrkes- och specialyrkesexamina sett till antalet studerande.
NCU publicerar utvärderingsresultaten den 6 juni 2023. Vid publiceringswebbinariet får utbildningsanordnare, lärare och arbetslivsrepresentanter möjlighet att lära av varandra och dela med sig av god praxis.
Rapport (på finska):
Hakamäki-Stylman, V. & Kilpeläinen, P. Yrkeskompetens och pedagogisk verksamhet i grundexamen i affärsverksamhet, yrkesexamen i arbete som teamledare samt specialyrkesexamen i ledarskap och företagsledning. Publikationer 16:2023. Nationella centret för utbildningsutvärdering.
Mer information:
Utvärderingsexpert Veera Hakamäki-Stylman, tfn 029 533 5555, fornamn.efternamn@karvi.fi
Ledande utvärderingsexpert Paula Kilpeläinen, tfn 029 533 5557, fornamn.efternamn@karvi.fi