Työelämäläheisyys ja opintojen henkilökohtaistaminen vahvuutena liiketoiminnan, lähiesimiestyön ja johtamisen tutkinnoissa

Tiedote Ammatillinen koulutus

Liiketalouden, lähiesimiestyön ja johtamisen tutkinnot ovat opiskelijamääriltään Suomen suurimpia ammatillisia tutkintoja. Osaamisen vahvuutena liiketoiminnan tutkinnosta valmistuvilla on kaupan alan keskeisten laitteiden ja ohjelmien hallinta. Lähiesimiestyön ja johtamisen tutkinnoista valmistuvilla vahvuutena ovat puolestaan ohjaus- ja johtamistaidot. Tällä hetkellä tutkintojen opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamisessa on kuitenkin kehitettävää.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut liiketoiminnan perustutkinnon, lähiesimiestyön ammattitutkinnon sekä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon tuottamaa osaamista ja pedagogista toimintaa. Arvioinnissa olivat mukana kaikki kyseisiä tutkintoja tarjoavat koulutuksen järjestäjät. Arvioinnissa tarkasteltiin noin 32 000 opiskelijan suorituksia ja osaamista. Koulutuksen järjestäjät ja työelämän edustajat näkivät liiketoiminnan opiskelijoiden osaamisen keskeisinä vahvuuksina kaupan alan keskeisten laitteiden ja ohjelmien hallinnan sekä digitaidot. Kehitettävää nähtiin matemaattisessa sekä viestintä- ja vuorovaikutusosaamisessa. Lähiesimiestyön ja johtamisen tutkintoja suorittavien opiskelijoiden vahvuuksiksi arvioitiin ohjaus- ja johtamistaidot, prosessimainen työskentelyote sekä oman osaamisen kehittämistaidot. Kehittämistarpeita kohdistui etenkin digitaitoihin ja vastuullisuuteen liittyvään osaamiseen.

– Liiketoiminnan opiskelijoiden matemaattista ja viestintä- ja vuorovaikutusosaamista tulee vahvistaa koulutuksessa, sillä nämä ovat keskeisiä taitoja sekä työelämässä että jatko-opinnoissa, toteaa johtava arviointiasiantuntija Paula Kilpeläinen. Digitaitoja ja vastuullisuuteen liittyvää osaamista tulee puolestaan vahvistaa lähiesimiestyön sekä johtamisen tutkinnoissa, sillä nämä taidot ovat olennainen osa johtamisosaamista, jatkaa Kilpeläinen.

Näytöt ja opintojen henkilökohtaistaminen toteutuvat hyvin koulutuksessa

Lähes kaikki arvioitujen tutkintojen näytöt toteutetaan ammatilliselle koulutukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti työpaikoilla aidoissa työtehtävissä. Näyttöjen toteuttaminen yhteistyössä opiskelijoiden, oppilaitosten ja työpaikkojen kanssa toteutuu hyvin, ja koulutuksen järjestäjät, työpaikkaohjaajat ja opiskelijat ovat tyytyväisiä näyttöjen toteuttamiseen. Myös opintojen henkilökohtaistaminen, kuten aiemman osaamisen tunnistaminen ja opintojen eteneminen oman aikataulun mukaan, toteutuu hyvin koulutuksessa. Sen sijaan opiskelijoiden yksilöllisissä valinnanmahdollisuuksissa on eroja tutkintojen ja koulutuksen järjestäjien välillä. Opiskelijoiden yksilölliset valinnat toteutuvat lähiesimiestyön ja johtamisen tutkinnoissa paremmin kuin liiketoiminnan perustutkinnossa.

Työpaikkaohjaajien ja opettajien osaamisessa kehitettävää

Työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamisessa on kehitettävää useilla koulutuksen järjestäjillä. Koska työpaikat ovat kaikissa kolmessa tutkinnossa hyvin keskeisiä oppimisympäristöjä, on tärkeää, että työpaikkaohjaajat saavat perehdytystä ohjaukseen ja osaamisen arviointiin.

– Ammattitaitovaatimusten ja arviointikriteerien hyvä tuntemus selkeyttää ja jäsentää ohjausta sekä edistää arvosanojen luotettavuutta ja vertailtavuutta, sanoo arviointiasiantuntija Veera Hakamäki-Stylman.

Opettajien pedagoginen osaaminen on hyvää, mutta ammattialakohtaisessa osaamisessa on kehitettävää. Opettajien osaamisen ajantasaisuus on erittäin tärkeää laadukkaan ja työelämälähtöisen koulutuksen takaamiseksi ja esimerkiksi digitalisaatio, vastuullisuuteen liittyvät teemat ja johtamisen trendit vaativat jatkuvaa osaamisen kehittämistä.

Liiketoiminnan perustutkinto on opiskelijamäärältään sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon jälkeen suurin ammatillinen tutkinto. Lähiesimiestyön ammattitutkinto ja johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto ovat opiskelijamääriltään suurimmat ammatti- ja erikoisammattitutkinnot.

 

Karvi julkaisee arvioinnin tulokset 6.6.2023. Julkaisuwebinaarissa koulutuksen järjestäjillä, opettajilla ja työelämän edustajilla on mahdollisuus vertaisoppimiseen ja hyvien käytänteiden jakamiseen.

Raportti:

Hakamäki-Stylman, V. & Kilpeläinen, P. Ammatillinen osaaminen ja pedagoginen toiminta liiketoiminnan perustutkinnossa, lähiesimiestyön ammattitutkinnossa ja johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnossa. Julkaisut 16:2023. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.

Lisätietoja: