Tema- och systemutvärderingar
I fokus för temautvärderingarna ligger en viss innehållslig helhet eller till ett visst innehållsligt temaområde på småbarnspedagogiken. Med systemutvärderingar avses att utbildningssystemet som helhet eller ett visst delområde i systemet kan vara föremål för utvärdering. Utvärderingarna kan gälla utbildningspolitik och verkställande av den eller de processer som gäller förnyelse och utveckling av utbildningssystemet.
För tema- och systemutvärderingarna tillsätts planerings- och utvärderingsgrupper som består av representanter med erfarenhet från olika områden. I utvärderingarna används involverande och mångsidiga metoder. Det är viktigt att beakta olika intressenters infallsvinklar, att kritiskt och djupgående granska den företeelse som utvärderas och att skapa en övergripande bild av det som ska utvärderas.
Pågående utvärderingar
I projektet utvärderas metoder som förebygger mobbning och stöder socioemotionella färdigheter hos barn inom småbarnspedagogiken. Med metoder mot mobbning avses i den här utvärderingen sådana metoder som riktar sig till småbarnspedagogiken och vars målsättning är att förebygga, ingripa i eller följa upp mobbning, dvs. ordna behövligt stöd efter en mobbningssituation.
Utvärderingen producers information om nuläget i fråga om kvalitetshanteringen inom den kommunala och privata småbarnspedagogiken. Utvärderingen stöder den kontinuerliga förbättringen av kvaliteten på småbarnspedagogiken och ger information för det nationella och lokala utvecklingsarbetet. Datainsamlingen för utvärderingen genomförs med Valssi kvalitetsutvärderingssystem för småbarnspedagogik.
Med hjälp av utvärderingen utreder vi hur småbarnspedagogiken för barn som är under tre år genomförs i vårt land. Utvärderingen stöder den övergripande utvecklingen av småbarnspedagogiken genom att producera information om nuläget för de allra yngsta barnen inom småbarnspedagogiken.
Avslutade utvärderingar
Nationella centret för utbildningsutvärdering genomförde en utvärdering av utbildningar inom småbarnspedagogik åren 2022–2023. Utvärderingen var en del planen för utbildningsutvärdering för åren 2020–2023. Utbildningen omfattade högskole- och yrkesutbildning. I utvärderingen granskades de utbildningar inom småbarnspedagogik som ordnas vid universitet, yrkeshögskolor och yrkesläroanstalter samt Snellman-högskolan.
Föregående utvärderingar
- Genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård (2023)
- Ledningen inom småbarnspedagogiken − nuläge, styrkor och utvecklingsområden (2023)
- Barnens delaktighet i planeringen och utvärderingen av småbarnspedagogiken - Sammanfattning (2022)
- Sammanfattning av utvärderingen av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar 2018–2021 (2021)
- Utvärdering av det tredje skedet av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar (2021)
- Andra skedet av utvärderingen av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar (2020)
- Utvärdering av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar: Utvärdering av försökets första skede (2019)
- Coronapandemin och småbarnspedagogikens vardag – Sammanfattning (2021)
- Nyckeltal för ledningen av småbarnspedagogiken – Statistikrapport (2021)
- Pedagogiska kontinuum och uttrycksglädje! Pedagogik för femåringar och konst- och färdighetsfostrans nuläge inom småbarnspedagogiken (2021)
- Småbarnspedagogikens kvalitet i vardagen – Genomförandet av planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård (2019)
- Utvärdering av tillämpningen av grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016 – Ibruktagande av och innehåll i planer för småbarnspedagogik (2018)
- Nuläget för utvärderingen av småbarnspedagogiken (2017)
Alla småbarnspedagogik publikationer finns på sidan Publikationer: Länk