Utvecklande utvärdering inom åtgärdsprogrammet för att stärka skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund
KIEPPI-utvärdering 2022–2024
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomförde en utvecklande utvärdering. Utvärderingen ingår i undervisnings- och kulturministeriets åtgärdsprogram, som har som mål att stärka grundläggande färdigheter och skolgångsfärdigheter hos elever som flyttat till Finland.
KIEPPI-utvärderingen gällde undervisningen av elever i årskurs 7–9 som har gått i skola i Finland i högst fyra år (sent anländ elev). I utvärderingen utreddes på vilka sätt undervisningen anordnats för sent anlända elever samt det stöd de fått för att utveckla sina grundläggande färdigheter. I utvärderingen beskrivs också hur uppföljningen av elevernas utveckling ter sig ur rektorernas och projektaktörernas synvinkel. Utvärderingen producerade information om skolgången för de elever som haft svårigheter i studierna på grund av posttraumatiska utmaningar eller inlärningssvårigheter. För dessa elever utreddes hur man tidigt kan identifiera och förebygga utmaningar samt ordna stöd för lärande. I utvärderingen granskades praxis för integration som främjar en smidig övergång från förberedande undervisning till den grundläggande utbildningen och vidare till andra stadiet.
Resultaten har publicerats i en rapport i september 2024. Rapporten innehåller konkreta lösningar och förslag till åtgärder på regional och nationell nivå, utbildningsanordnar- och skolnivå för att stödja lärandet hos elever som flyttat till Finland och för att stärka de grundläggande färdigheterna och språkkunskaperna hos elever med ett främmande språk som modersmål.
Utvärderingens mål:
- Ge information om nuläget inom den grundläggande utbildningen och kartlägga utbildningsbakgrunden hos sent anlända elever (elever i årskurs 7-9 som har gått i skola i Finland i högst fyra år), samt de problem som kan utmana inlärningen, identifiera och förebygga dem.
- Uppmärksamma praxis och utvecklingsverksamhet för att stödja grundläggande färdigheter för missgynnade elever med invandrarbakgrund och låg skolberedskap
- Stödja, övervaka och utvärdera genomförandet av 60 utvecklingsprojekt i samarbete med Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet.
- Att stödja den långsiktiga utvecklingen och effektiviteten hos utbildningsanordnare
- Att skapa hållbara modeller för att stödja undervisning och lärande
Utvärderingsfrågor:
- Hur många elever med invandrarbakgrund finns för närvarande i årskurserna 7-9 inom den grundläggande utbildningen i Finland som saknar tillräcklig skolbakgrund, språkkunskaper eller andra grundläggande färdigheter för att klara skolgången?
- Hur övervakas utvecklingen av grundläggande färdigheter, särskilt språkkunskaper, för elever i årskurserna 7-9 som har gått i skola i Finland endast 1-4 år?
- På vilket stadium av elevens skolväg identifierar och förebygger utbildningsanordnarna utmaningar, särskilt för elever med invandrarbakgrund som har upplevt trauman och neurologiska utmaningar?
- Vilka åtgärder har implementerats för att främja elevernas språkkunskaper, lärande, skolberedskap och grundläggande färdigheter?
- Vilka insatser görs för att underlätta en smidig övergång från förberedande undervisning för grundläggande utbildning till grundskola och från grundskola till gymnasium?
- Vilka faktorer har främjat eller hindrat möjligheterna att möta stödbehoven hos elever med invandrarbakgrund?
- Vilka metoder används för att identifiera inlärningssvårigheter när undervisningsspråket är bristfälligt?
- Vilka strukturella eller lagstiftningsmässiga förändringar skulle behövas för att utbildningsanordnare och skolor bättre ska kunna möta stödbehoven hos elever med invandrarbakgrund?
- Hur främjar utbildningsanordnare långsiktig effektivitet och skapar hållbara modeller?
- Vad underlättar och hindrar projektbaserad utveckling?
Utvärderingsrapport:
Länk till projektplanen (på finska):
Läs mer:
Utvecklande utvärdering vid Nationella centret för utbildningsutvärdering
Förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål (VOMA-utvärderingen)