Utvärderingar av lärresultat
Nationella utvärderingar av lärresultat hör till NCU:s lagstadgade uppgifter och är en del av kvalitetskontrollen för yrkesutbildningen. Målet med utvärderingarna av lärresultat är att ge information om hur väl de studerande har uppnått kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet enligt examensgrunderna samt hurdana färdigheter de får för arbetslivet och fortsatta studier. I utvärderingarna av lärresultaten granskar man också kvaliteten på utbildningsanordnarnas pedagogiska verksamhet.
Under de senaste åren har utvärderingssystemet utvecklats genom meta-utvärderingar, externa utvärderingar och arbetsseminarier för olika berörda grupper, med hänsyn till de förändringar som skett i yrkesutbildningens verksamhetsmiljö. Som ett resultat av utvecklingsarbetet pilottestades systemet för utvärdering av lärresultat åren 2019–2021 inom grundexamina inom logistik samt social- och hälsovårdsbranschen samt inom yrkesexamen inom transportbranschen.
Det nya systemet för utvärdering av lärresultat omfattar utöver grundexamina även yrkes- och specialyrkesexamina, och man har strävat efter att stärka de studerandes och arbetslivets roll i att ta fram utvärderingsdata samt använt färdiga nationella informationsresurser, såsom Koski-registret och studeranderesponsen inom yrkesutbildningen, i så stor utsträckning som möjligt. Under pilotprojektet testade man också nya utvärderingsmetoder och samlade in respons på utvärderingssystemet från utbildningsanordnarna i olika skeden av pilotprojektet. Responsen har använts i den fortsatta utvecklingen av utvärderingssystemet och i valet av utvärderingsmetoder.
NCU har i samarbete med undervisnings- och kulturministeriet samt Utbildningsstyrelsen gjort upp en plan för de examina som ska utvärderas 2021-2025. Målet med planen är att hjälpa utbildningsanordnarna att förutse kommande utvärderingar av inlärningsresultaten och göra dem till en del av utbildningsanordnarens kvalitetskontrollsystem.
Nationell utvärdering av lärresultat inom yrkesutbildningen
Pågående utvärderingar
2023-2024
Grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen
Grund- och yrkesexamen inom träindustrin
Genomförda utvärderingar
2022-2023
Förhållandet mellan yrkesutbildningens kunnande och yrkeshögskolestudiernas krav
2021–2022
Grundexamen, yrkesexamen och specialyrkesexamen inom el- och automationsbranschen
2019–2020
2015–2018
Grundexamen inom hästhushållning
Grundexamen inom skönhetsbranschen
Grundexamen inom datateknik och datakommunikationsteknik
2014–2017
Grundexamen inom turismbranschen
Grundexamen inom trädgårdsskötsel
2014–2016
Utvärdering av inlärningsresultat inom hållbar utveckling
2013–2016
Grundexamen inom audiovisuell kommunikation
Grundexamen inom ungdoms- och fritidsinstruktion
Grundexamen inom processindustri
2012–2015
Grundexamen inom musikbranschen
Grundexamen inom textil- och klädbranschen
Grundexamen inom informations- och kommunikationsteknik
2011–2014
Grundexamen inom livsmedelsbranschen
Grundexamen inom ytbehandlingsbranschen
2010–2013
Grundexamen i hemarbets- och rengöringsservice
Grundexamen inom hantverk och konstindustri
Grundexamen inom företagsekonomi
2009–2012
Grundexamen inom hårbranschen
Grundexamen inom lantbruksbranschen
Grundexamen inom el- och automationsteknik
2008–2011
Grundexamen inom skogsbranschen
Grundexamen inom byggbranschen
2007–2010 (resultat publicerad i en rapport)
Grundexamen inom hotell- och restaurangsbranschen
Grundexamen inom maskin- och metallbranschen
Grundexamen inom logistik
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen