Grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen

Yrkesutbildning
Kuvan etualalla selin kuvaajaan seisoo opas, jota kuuntelee joukko metsänrinteessä istuvia henkilöitä.
Bild: Tashi-Delek / Getty Images

Utvärderingens mål

Utvärderingen av grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen genomfördes mellan 2023 och 2024. Målet med utvärderingen var att ge information om hur väl de studerande hade uppnått kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet enligt examensgrunderna samt hurdana färdigheter de hade fått för arbetslivet och fortsatta studier. I utvärderingen granskade man också kvaliteten på utbildningsanordnarnas pedagogiska verksamhet.

De viktigaste resultaten av utvärderingen

Största delen av utbildningsanordnarna bedömde att processerna i anslutning till deras pedagogiska verksamhet genomförs väl i utbildningen. Avtal om ansvarsfördelning och dokumentering av upprättandet och uppdateringen av studerandens PUK under studietiden, enligt de studerandes individuella behov, genomförs i båda examina väl av nästan alla utbildningsanordnare. Däremot ska utvecklingen av PUK-processen utifrån uppföljningen och utvärderingen utvecklas i båda examina. Dessutom finns det hos flera utbildningsanordnare behov av att utveckla arbetslivets deltagande i utarbetandet av PUK i fråga om lärande i arbetslivet särskilt i fråga om grundexamen.

Planering av och överenskommelse om målen för lärande i arbetslivet tillsammans med den studerande, läraren och arbetsplatshandledaren innan lärandet i arbetslivet inleds genomförs högst måttligt hos drygt en tiondel av anordnarna av grundexamen och hos en fjärdedel av anordnarna av yrkesexamen. Undervisning och handledning som motsvarar den studerandes behov i de yrkesinriktade examensdelarna genomförs väl hos alla anordnare. Däremot bedömde drygt en fjärdedel av anordnarna av grundexamen och mer än en tredjedel av anordnarna av yrkesexamen att handledning och stöd som motsvarar de studerandes behov under lärandet i arbetslivet endast förverkligas i måttlig grad. Även i uppföljningen av kompetensutvecklingen i olika lärmiljöer finns det utvecklingsområden inom båda examina. 

I båda examina förekommer det variationer mellan utbildningsanordnarna, kompetensområdena och examensdelarna i fråga om hur stor del av yrkesproven som genomförs på arbetsplatsen. Drygt hälften av yrkesproven i båda examina har genomförts på arbetsplatsen och en tredjedel vid läroanstalten. Utbildningsanordnarna motiverar den relativt stora andelen yrkesprov som genomförts vid läroanstalten särskilt med den dåliga tillgången på arbetsplatser som lämpar sig för yrkesprov. Enligt anordnarna är innehållet i examensdelarna mycket omfattande, vilket gör det svårare att hitta en lämplig plats för yrkesprovet. Även om lagen förpliktar till att det i första hand är läraren och en representant för arbetslivet som beslutar om vitsordet för yrkesprovet tillsammans, har en dryg tredjedel av yrkesproven för grundexamen och cirka en femtedel av yrkesproven för yrkesexamen bedömts utan en representant för arbetslivet. 

Mätt enligt vitsorden i de yrkesinriktade och gemensamma examensdelarna har studerande som avlägger grundexamen i natur och miljö en mycket god kompetens. Berömligt (5) är det vanligaste vitsordet i både de yrkesinriktade och de gemensamma examensdelarna. Kompetens inom hållbar utveckling bedömdes vara en av de viktigaste kompetensstyrkorna både hos dem som utexamineras med grundexamen och med yrkesexamen. Både de som avlagt grundexamen och de som avlagt yrkesexamen behöver utveckla särskilt sin kompetens i entreprenörskap och digital kompetens samt sina kommunikations- och interaktionsfärdigheter. 

De studerande var i genomsnitt mycket nöjda med sin utbildning och största delen av dem upplevde också att utbildningen förbättrat deras beredskap att gå vidare till arbetslivet eller fortsatta studier. Drygt en tiondel av studerandena inom båda examina var ändå inte nöjda med sina möjligheter att studera på arbetsplatsen. Enligt utbildningsanordnarna påverkas de studerandes sysselsättning mest av arbetslivserfarenhet och lyckade arbetslivsperioder samt mångsidig branschspecifik yrkeskompetens.

Utvärderingsrapport och pressmeddelande

Övrigt material som producerats i utvärderingen

Sammanfattningar av de viktigaste resultaten av utvärderingen

Material som presenterades i webbinariet 12.9.2024

Självvärdering för utbildningsanordnare

Mer information om utvärderingen

Paula Kilpeläinen

Paula Kilpeläinen

Ledande utvärderingsexpert
Yrkesutbildning
+358 29 533 5557 Helsingfors
Raisa Hievanen.jpg

Raisa Hievanen

Utvärderingsexpert
Yrkesutbildning
+358 29 533 5542 Helsingfors