Utvärdering av lärresultat i livsåskådningsämnena i åk 9 i den grundläggande utbildningen

Förskoleundervisning och grundläggande utbildning

Nationella centret för utbildningsutvärdering genomför en utvärdering av elevernas lärresultat i årskurs 9 i religion och livsåskådningskunskap. Projektet startade våren 2024 och resultaten publiceras i början av 2027.

I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen finns två separata livsåskådningsämnen: religion och livsåskådningskunskap. Läroämnet religion är indelat i olika lärokurser, och för närvarande har Utbildningsstyrelsen godkänt lärokurser för totalt tretton olika religioner.

De tre mest undervisade lärokurserna i religion har valts ut för den nationella utvärderingen. Dessa är evangelisk-luthersk tro, islam och ortodox tro. Utvärderingen kommer att fokusera på de tre religionernas alla innehållsområden. Dessa är "Förhållandet till den egna religionen" (I1), "Religionernas värld" (I2) och "Ett gott liv" (I3).

Livsåskådningskunskap är ett separat läroämne enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildning. Liksom beträffande religionerna kommer den nationella utvärderingen att fokusera på alla tre innehållsområden inom livsåskådningskunskap. Dessa är "Åskådning och kultur" (I1), "Etikens grunder" (I2) och "De mänskliga rättigheterna och en hållbar framtid" (I3).

Utvärderingens mål

Syftet med utvärderingen är bland annat att besvara följande frågor:

  1. I vilken utsträckning har målen i läroplanerna för de olika lärokurserna i religion (evangelisk-luthersk tro, ortodox tro och islam) och för livsåskådningskunskap uppnåtts?
  2. Hurdana kunskaper har eleverna i de olika innehållsområdena i religion (Förhållandet till den egna religionen, Religionernas värld och Ett gott liv)?
  3. Hurdana kunskaper har eleverna i de olika innehållsområdena i livsåskådningskunskap (Åskådning och kultur, Etikens grunder och De mänskliga rättigheterna och en hållbar framtid)?
  4. Finns det samband och skillnader mellan lärresultaten i olika innehållsområden och elevernas bakgrundsfaktorer (kön, föräldrars utbildningsbakgrund, planer för vidare studier) och skolans regionala läge?
  5. Finns det likheter och skillnader i elevernas uppfattningar mellan olika religioner och livsåskådningskunskap?
     

Tidplan för utvärderingen

TidsramHändelse
April 2024Planering av projektet 
April–maj 2025Förhandstestning med en liten grupp elever
September–oktober 2025Meddelande till skolor som väljs ut för samplet
April 2026Själva utvärderingen genomförs i skolorna
Maj–augusti 2026Poängsättning av svaren
Augusti–december 2026Analys av elevernas svar och bakgrundsinformation
Tidigt 2027Slutrapporten färdigställs och publiceras


 

Publicerat under projektets gång:

  1. Katsomusaineet murroksessa (29.10.24)

 

Källor:

Bedömningskriterier för slutbedömningen i religion

Bedömningskriterier för slutbedömningen i livsåskådningskunskap

 Data om läget för livsåskådningsämnena (2023)

Rusama Jaakko 2001; Perusopetuksen katsomusaineet ja tapakasvatus 

 

Arviointiasiantuntija

Matti Suomilammi

Matti Suomilammi

Utvärderingsexpert
Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5575 Helsingfors

Arviointiasiantuntija

Niina Rumpu

Niina Rumpu

Utvärderingsexpert
Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5525 Jyväskylä