Utvärdering av lärresultat i livsåskådningsämnena i åk 9 i den grundläggande utbildningen
Nationella centret för utbildningsutvärdering genomför en utvärdering av elevernas lärresultat i årskurs 9 i religion och livsåskådningskunskap. Projektet startade våren 2024 och resultaten publiceras i början av 2027.
I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen finns två separata livsåskådningsämnen: religion och livsåskådningskunskap. Läroämnet religion är indelat i olika lärokurser, och för närvarande har Utbildningsstyrelsen godkänt lärokurser för totalt tretton olika religioner.
De tre mest undervisade lärokurserna i religion har valts ut för den nationella utvärderingen. Dessa är evangelisk-luthersk tro, islam och ortodox tro. Utvärderingen kommer att fokusera på de tre religionernas alla innehållsområden. Dessa är "Förhållandet till den egna religionen" (I1), "Religionernas värld" (I2) och "Ett gott liv" (I3).
Livsåskådningskunskap är ett separat läroämne enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildning. Liksom beträffande religionerna kommer den nationella utvärderingen att fokusera på alla tre innehållsområden inom livsåskådningskunskap. Dessa är "Åskådning och kultur" (I1), "Etikens grunder" (I2) och "De mänskliga rättigheterna och en hållbar framtid" (I3).
Utvärderingens mål
Syftet med utvärderingen är bland annat att besvara följande frågor:
- I vilken utsträckning har målen i läroplanerna för de olika lärokurserna i religion (evangelisk-luthersk tro, ortodox tro och islam) och för livsåskådningskunskap uppnåtts?
- Hurdana kunskaper har eleverna i de olika innehållsområdena i religion (Förhållandet till den egna religionen, Religionernas värld och Ett gott liv)?
- Hurdana kunskaper har eleverna i de olika innehållsområdena i livsåskådningskunskap (Åskådning och kultur, Etikens grunder och De mänskliga rättigheterna och en hållbar framtid)?
- Finns det samband och skillnader mellan lärresultaten i olika innehållsområden och elevernas bakgrundsfaktorer (kön, föräldrars utbildningsbakgrund, planer för vidare studier) och skolans regionala läge?
- Finns det likheter och skillnader i elevernas uppfattningar mellan olika religioner och livsåskådningskunskap?
Tidplan för utvärderingen
Tidsram | Händelse |
April 2024 | Planering av projektet |
April–maj 2025 | Förhandstestning med en liten grupp elever |
September–oktober 2025 | Meddelande till skolor som väljs ut för samplet |
April 2026 | Själva utvärderingen genomförs i skolorna |
Maj–augusti 2026 | Poängsättning av svaren |
Augusti–december 2026 | Analys av elevernas svar och bakgrundsinformation |
Tidigt 2027 | Slutrapporten färdigställs och publiceras |
Publicerat under projektets gång:
Källor:
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen: Religion och livsåskådningskunskap
Bedömningskriterier för slutbedömningen i religion
Bedömningskriterier för slutbedömningen i livsåskådningskunskap
Data om läget för livsåskådningsämnena (2023)
Rusama Jaakko 2001; Perusopetuksen katsomusaineet ja tapakasvatus