KATSOMUSAINEIDEN OPPIMISTULOSTEN ARVIOINTI PERUSOPETUKSEN 9. VUOSILUOKALLA
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteuttaa katsomusaineiden yhdeksäsluokkalaisten oppimistulosten arvioinnin. Projekti on alkanut vuoden 2024 keväällä ja tulokset julkaistaan vuoden 2027 alkupuolella.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on määritetty kaksi erillistä katsomusainetta. Nämä aineet ovat uskonto ja elämänkatsomustieto. Uskonto jaetaan eri oppimääriin ja tällä hetkellä Opetushallitus on hyväksynyt uskonnon opetussuunnitelmien perusteet yhteensä kolmeentoista eri uskontoon.
Kansallisessa arvioinnissa uskonnon eri oppimääristä on valittu kolme eniten Suomessa opetettua. Nämä ovat evankelisluterilaisen uskonto, islam ja ortodoksinen uskonto. Kansallinen arviointi tulee kohdistumaan kaikkiin kolmeen uskonnon oppimäärissä oleviin sisältöalueisiin. Nämä ovat Suhde omaan uskontoon (S1), Uskontojen maailma (S2) ja Hyvä elämä (S3).
Elämänkatsomustieto on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa erillinen oppiaine. Kuten uskontojen oppimäärissä myös elämänkatsomustiedossa kansallinen arviointi kohdistuu kaikkiin kolmeen opetussuunnitelman sisältöalueeseen, jotka ovat Katsomus ja kulttuuri (S1), Etiikan perusteita (S2) ja Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus (S3).
Arvioinnin tavoitteet
Arvioinnissa pyritään vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
1. Missä määrin evankelisluterilaisen, ortodoksisen ja islamin uskonnon oppimäärien sekä elämänkatsomustiedon perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet on saavutettu?
2. Mikä on oppilaiden osaamistaso eri uskontojen sisältöalueilla (Suhde omaan uskontoon, Uskontojen maailma ja Hyvä elämä)?
3. Mikä on oppilaiden osaamistaso elämänkatsomustiedon eri sisältöalueilla (Katsomus ja kulttuuri, Etiikan perusteita ja Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus)?
4. Mitä yhteyksiä ja eroja havaitaan, kun eri sisältöalueiden oppimistuloksia rinnastetaan oppilaan taustatekijöihin (sukupuoli, huoltajien koulutustausta, jatko-opintosuunnitelmat) ja oppimisympäristön piirteisiin (koulun alueellinen sijainti)?
5. Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä havaitaan oppilaiden käsityksissä eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon oppimäärien oppilaiden välillä?
Arvioinnin aikataulu
Ajankohta | Tapahtuma |
Huhtikuu 2024 | Hankesuunnitelman valmistuminen |
Huhtikuu-Toukokuu 2025 | Esitestaukset pienellä määrällä oppilaita |
Syyskuu-Lokakuu 2025 | Ilmoitus kouluille, jotka on valittu otokseen |
Huhtikuu 2026 | Varsinainen arviointi kouluissa |
Toukokuu-Elokuu 2026 | Vastauksien pisteytys |
Elokuu-Joulukuu 2026 | Oppilaiden vastauksien analysointi, taustatietojen analysointi |
Alkuvuosi 2027 | Raportin valmistuminen ja julkaiseminen |
Kirjoituksia hankkeen varrelta:
Linkit:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Uskonto ja Elämänkatsomustieto
Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit
Elämänkatsomustiedon päättöarvioinnin kriteerit
Tiedonkeruu katsomusaineiden tilasta (2023)
Katsomusaineiden arviointi, Rusama Jaakko (2002)