De internationella kompetenserna bör systematiskt utvecklas inom högre utbildningen - studentutbyte lockar inte studerande varken i nuläget eller i framtiden

Meddelande Högre utbildning

En ny rapport visar att det finns mycket att förbättra vad gäller de internationella kompetenserna inom högre utbildningen. Det finns stora skillnader mellan högskolor samt mellan olika utbildningsområden i fråga om de internationella kompetenserna. Studerandena är inte medvetna om de olika internationaliseringsmöjligheterna som finns. Därutöver visar resultaten att det internationella samarbetet inom undervisningen är förvånansvärt lågt.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) utvärderade högskolepedagogikens nuläge och utveckling 2022–2023. Utvärderingsrapporten publicerades i augusti 2023. Efter publiceringen fortsatte NCU med analysen av utvärderingens data vad gäller de internationella kompetenserna. Publikationen "Utvecklingen av de internationella kompetenserna inom högre utbildningen" lägger fokus på studerandenas, lärarnas, de pedagogiska ledarnas och högskolornas perspektiv på internationalisering och utveckling av de internationella kompetenserna. 

Studerandena saknar information om möjligheter till internationalisering

Studerandenas deltagande i internationellt studerandeutbyte och internationell praktik är lågt: 7% av de tillfrågade studerandena hade deltagit i internationellt studerandeutbyte och endast 4% i internationell praktik. De flesta studeranden (59%) hade inte för avsikt att delta i ett internationellt studerandeutbyte i framtiden. Det fanns stora skillnader mellan olika högskolor och mellan olika utbildningsområden.

Studerandena känner inte till de möjligheter till internationalisering som högskolorna erbjuder och de behöver mer information om möjligheterna. Studerandena bör ges möjlighet att ta del av andra studerandes, alumners och yrkesverksamma personers internationella studie- och arbetserfarenheter.  

Varje högskolestuderande bör få internationella och mångkulturella färdigheter samt förståelse för olika språk och mångfald eftersom dagens och framtidens samhälle och arbetsliv är internationella och mångkulturella. De internationella kompetenserna och hur man själv kan beskriva dem bör betonas som viktiga arbetslivsfärdigheter för de studerande, rekommenderar Mira Huusko, ledande utvärderingsexpert vid NCU. 

Internationellt samarbete bör ökas inom undervisningen vid högskolorna

Det internationella samarbetet inom undervisningen är litet. Det fanns också stora skillnader mellan olika högskolor samt olika utbildningsområden. Vissa högskolor och utbildningsområden har utvecklat en kultur och praxis som uppmuntrar till samarbete med internationella partners. Här fanns också skillnader i svaren mellan universiteten och yrkeshögskolorna. Pedagogiska ledare var benägna att se mer positivt på utvecklingen av de studerandes internationella kompetenser än studerande och lärare. 

Undervisningspersonalen bör i högre grad delta i internationellt samarbete inom undervisningen. Varje lärare ska ha tillräckliga möjligheter att utveckla sina språkkunskaper och delta i utbildning som berör internationalisering. I högskolor med internationell personal och med en positiv inställning till internationalisering är det också lättare för de studerande att bli mer internationella, säger Niina Nurkka, utvärderingsexpert vid NCU.

Internationellt samarbete inom högskolepedagogiken sker i nätverk, projekt och universitetsallianser. Det förekommer också samarbete med partneruniversitet, både inom undervisningen och inom forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten.

 

Utvärderingsrapporten (på finska) 

Kansainvälisyysosaamisen kehittäminen korkeakoulutuksessa. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 3:2024. 

[Utvecklingen av de internationella kompetenserna inom högre utbildningen]

Mer information

Mira Huusko

Mira Huusko

Ledande utvärderingsexpert
Högre utbildning
+358 29 533 5565 Helsingfors
Niina Nurkka

Niina Nurkka

Utvärderingsexpert
Högre utbildning
+358 29 533 5573 Helsingfors