Nationella rådet för utbildningsutvärdering: Utvecklingen av utbildningen förutsätter tillförlitlig och oberoende utvärdering
Utvärderingsrådet vid Nationella centret för utbildningsutvärdering vill framföra i den allmänna diskussionen att det bör finnas tillräckligt med information för att utveckla utbildningen och småbarnspedagogiken. De nationella utvärderingarna producerar information för utveckling och beslut, och verksamheten bör säkras både genom lagstiftning och tillräcklig finansiering. Utvecklingen av kvaliteten på utbildningen och det nationella kompetenslyftet förutsätter ett tillförlitligt och täckande informationsunderlag.
Utvecklingen av utbildningssystemet som helhet kräver att verksamhetssätten, strukturerna och styrningssystemet på olika utbildningsnivåer utvärderas systematiskt och att utbildningens kvalitet stöds med konkreta åtgärder. Den utvärderingsinformation som används som stöd för beslutsfattandet bör vara heltäckande, tillförlitlig och oberoende, säger Jouni Koski, ordförande för utvärderingsrådet.
För närvarande skapar de samhälleliga förändringarna tryck på anordnandet av utbildning, lagstiftning och finansiering. Sparkraven på de offentliga finanserna hotar också den nationella utvärderingsverksamheten. Den nuvarande informationsproduktionen är inte tillräcklig.
Det bör finnas tillräcklig finansiering och en lagstadgad trygghet för utvärderingarna eftersom de ger information för utvecklingen av hela utbildningssystemet och för att de stöder kvalitetshanteringen, betonar utvärderingsrådet.
Högklassig utbildning och småbarnspedagogik är viktigt för att bevara nationens förmåga att möta framtiden och klara av förändringar. Utvecklingen av utbildningssystemet förutsätter tillförlitlig information och en utvärderingsverksamhet som säkrar resultat och kvalitet.
Utvecklande utvärdering som stöd för anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning
Utvärderingsresultaten visar att kvalitetshanteringen borde utvecklas inom alla stadier och särskilt inom den grundläggande utbildningen. Förutom utvärdering är NCU:s uppgift att stöda anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning i utvecklingen av kvaliteten. Aktörer inom småbarnspedagogiken får stöd för kvalitetshanteringen via det nya kvalitetsutvärderingssystemet Valssi. Inom högskoleutbildningen har de nationella utvärderingarna bidragit till kvalitetshanteringen redan i två decennier.
Enligt lagen har anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning samt högskolorna och den fria bildningens läroanstalter både skyldighet att utvärdera sina egna utbildningar, och att delta i extern utvärdering. NCU:s roll som nationell och oberoende utvärderare är lagstadgad, och utvärderingscentret utför sitt uppdrag i enlighet med den lagstadgade principen om utvecklande utvärdering.
Utvecklande utvärdering bygger på förtroende mellan olika aktörer inom utbildningssystemet. Genom utvecklande utvärdering kan NCU också ta fram information och utvecklingsrekommendationer för beslutsfattande samt säkerställa verksamhetens genomslagskraft. De utvecklande utvärderingarna gör det också lättare att utnyttja resultaten på lokalt plan. Utvecklande utvärdering är en inkluderande process, där personalen och de studerande tas med i utvecklingsprocessen. Metoder som används är bland annat självvärdering och besök på läroanstalterna.
Höjningen av utbildningsnivån och lärresultaten kräver tillräcklig information om utbildning och om underliggande orsaker
Redan en längre tid har målet i Finland varit att höja utbildningsnivån och lärresultaten och att förbättra utbildningsmöjligheterna. För närvarande finns det inte tillräckligt med kunskap om de orsaker som kunde förklara läget. Vi behöver information om utbildningssystemet i sin helhet och även om samband som går över administrativa gränser och utanför utbildningssystemet. NCU har utvecklat sin verksamhet så att det går att följa upp och förstå elevernas lärande längs med hela lärstigen. Utvärderingarna ger information om läget inom utbildningssystemet och om faktorer som inverkar på hur väl det fungerar.
De nationella utvärderingarna är perspektivrika och tar fasta på aktuella ämnen. De ger information och förståelse så att systemet och organisationerna bättre kan anpassa sig till förändringar och förbereda sig för framtiden. I Finland har vi höga kvalitetskrav på utbildningen och på kvalitetssäkringen. Också i ett europeiskt och internationellt perspektiv har den finländska utvärderingsverksamheten hög status.
Mer information:
Utlåtande av NCU:s utvärderingsråd
- Jouni Koski, ordförande för utvärderingsrådet, tfn 09 8868 7660
- Jarmo Paloniemi, vice ordförande, tfn 050 538 3929 och Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, vice ordförande, tfn 040 590 0136
- Harri Peltoniemi, NCU:s direktör, tfn 029 533 5532
I anslutning till Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) finns ett utvärderingsråd som utnämnts av statsrådet och som följer upp och utvecklar NCU:s verksamhet. Utvärderingsrådet har till uppgift att delta i utvärderingscentrets strategiska planering, besluta om omfattande eller principiellt viktiga yttranden och initiativ samt göra upp ett förslag till fyraårig nationell utvärderingsplan för utbildning.