Utvärderingsresultat som publiceras från juni till september 2024

Meddelande Yrkesutbildning Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Högre utbildning Småbarnspedagogik

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) publicerar flera aktuella utvärderingsresultat från juni till september 2024. Publikationerna gäller bland annat ansvar och samarbete i elevhandledningen, utveckling av internationell kompetens inom högre utbildning samt differentiering och flexibla undervisningsarrangemang inom grundskolan.

Målet med den här sammanfattningen är att stödja ett bättre utnyttjande av informationen från utvärderingarna. Nästa sammanfattning av kommande publiceringar av utvärderingar ges ut i september eller oktober 2024.

Sektoröverskridande publikationer

Utvärdering av de nya formerna av studiehandledning 2022–2024: Ansvar och samarbete i handledningen av läropliktiga, de ungas placeringar i andra stadiets utbildningar samt faktorer som påverkar

NCU utvärderar under åren 2022–2024 de nya och förstärkta formerna av studiehandledning som tagits i bruk genom utvidgningen av läroplikten. NCU:s utvärdering omfattar den grundläggande utbildningen, andra stadiet samt utbildningar i övergångsskedet och handledande utbildning. Utvärderingen tangerar också de studerandes engagemang för skolan och studierna samt stärkande av gemenskapen i läroanstalterna. Ett centralt mål med utvärderingen är att identifiera och ta fram rutiner som gör att läroplikten uppfylls och som stöder de studerandes välbefinnande.

Denna tredje och sista delrapport i utvärderingen fokuserar på: 

  • övergången från grundskola till andra stadiet
  • genomförandet av handlednings- och tillsynsansvaret samt handledningssamarbetet
  • mängden studieplatser på andra stadiet
  • avbrutna studier
  • övergången från andra stadiet till sysselsättning eller fortsatta studier. 

Rapporten publiceras den 12 juni 2024 under ett webbinarium (på finska).

Mer information:

Småbarnspedagogik

Den första statistiken över användningen av Valssi-systemet kommer att publiceras i juni

Valssi är ett kvalitetsutvärderingssystem för småbarnspedagogik som är avsett att stödja anordnare och serviceproducenter i deras kvalitetshantering. I fortsättningen kommer NCU regelbundet att publicera aktuella indikatorer för kvalitetshantering och utvärdering samt statistik över användningen av Valssi. 

Den första statistiken över användningen av Valssi publiceras den 14 juni under eftermiddagen. Användarfeedback som samlats in under april kommer att publiceras som en del av användningsstatistiken.

Evenemanget ”I takt med Valssi” riktar sig till ledningen för småbarnspedagogik och de viktigaste användarna av Valssi. Evenemanget är också öppet för dem som implementerar Valssi, dvs. föreståndare och biträdande föreståndare för daghem. Alla aktörer som ännu funderar på att använda Valssi som en del av sin utvärdering är också välkomna att delta.

Mer information:

NCU utvärderar effekterna av Småbarnspedagogiken i rörelse

NCU har på beställning av Statens idrottsråd genomfört en extern utvärdering av den nationella verksamheten Småbarnspedagogiken i rörelse. Verksamheten hör till statsrådets politiska åtgärder för att främja en aktiv livsstil. Det har inte tidigare gjorts någon omfattande extern utvärdering av Småbarnspedagogiken i rörelse. Utvärderingen som beställts av NCU fokuserar på tidsperioden 2017–2023.

Statens idrottsråd publicerar utvärderingens resultat och en utvärderingsrapport i sin egen publikationsserie den 14 juni 2024. Anmälan till evenemanget Småbarnspedagogiken i rörelse (på finska) slutar 7.6.2024. Evenemanget organiseras av Statens idrottsråd.

Mer information: 

Grundläggande utbildning

Utvecklande utvärdering inom åtgärdsprogrammet för att stärka skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund (KIEPPI-utvärderingen 2022–2024)

KIEPPI-utvärderingen fokuserar på sent anlända elever, särskilt elever i årskurs 7–9 som har gått i skolan i Finland i fyra år eller mindre. Utvärderingen fokuserar på befintliga och projektutvecklade metoder, undervisningsarrangemang och former av inlärningsstöd som hjälper till att utveckla språkkunskaperna och skolberedskapen hos elever med invandrarbakgrund.

Rapporten publiceras i september 2024.

Mer information:

Differentiering inom den grundläggande utbildningen

I utvärderingen av differentiering och flexibla undervisningsarrangemang i den grundläggande utbildningen (2022–2024) produceras information om grunderna för pedagogisk differentiering och flexibla undervisningsarrangemang, om undervisningsformer och om hur de fungerar, särskilt i förhållande till likvärdigheten och utbildningssystemets funktion. 

Fokus ligger på den pedagogiska personalens − och i synnerhet lärarnas − erfarenheter av förmågan att ge stöd genom differentiering och flexibla undervisningsarrangemang.

Utvärderingen undersöker hur effektiv den pedagogiska differentieringen och flexibla undervisningsarrangemang är när det gäller tillhandahållande av stöd för lärande och skolgång, utbildningsrättvisa och utbildningssystemets funktion. 

Utvärderingsrapporten kommer att publiceras i september 2024.

Mer information

Yrkesutbildning

Grundexamen i natur och miljö och yrkesexamen inom naturbranschen

Målet med utvärderingen är att ge information om hur väl de studerande har uppnått kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet enligt examensgrunderna samt hurdana färdigheter de har fått för arbetslivet och fortsatta studier. I utvärderingen har också kvaliteten på utbildningsanordnarnas pedagogiska verksamhet granskats.

Rapporten publiceras den 12 september 2024 i samband med ett webbinarium.

Mer information:

Högre utbildning

Utveckling av internationaliseringskompetensen inom högskoleutbildningen

Enligt planen för utbildningsutvärdering 2024–2027 (2024, 16) ska Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) sammanställa följande teman för högskoleutbildningen: digitalisering av undervisningen, utveckling av internationell kompetens samt läroplaner och utveckling av dem. Synteserna baserar sig på kvalitativa data från utvärderingen av högskolepedagogiken 2022–2023 (Toom m.fl. 2023). Den ursprungliga utvärderingsrapporten publicerades i augusti 2023. 

Publikationen fokuserar på studerandes, undervisande personals, pedagogiska ledares och högskolors perspektiv på internationalisering och utveckling av internationell kompetens. Syftet med publikationen är att beskriva de internationaliseringsmöjligheter som finns för studerande och lärare vid högskolorna i Finland.

Syntesen publiceras i augusti 2024.

Mer information:

Utvärdering av bioekonomin

Resultaten av utvärderingen av bioekonomin publiceras under ett webbinarium den 1.10.2024. Syftet med utvärderingen är att ge information om läget för bioekonomiutbildningen i Finland. De övergripande temana för utvärderingen är hållbarhetsfärdigheter och den digitala och gröna omställningen.

För yrkeshögskolorna omfattar utvärderingen naturresurssektorn och inkluderar följande utbildningar: agrolog, hortonom, skogsbruksingenjör och miljöplanerare. På universiteten ligger fokus på studieområdena jordbruk, skogsbruk och livsmedelsvetenskap.

Rapporten publiceras den 1 oktober 2024.

Mer information: 

Auditeringar av högskolor

Syftena med auditeringen är att

  • utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering,
  • utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin och kontinuerlig förbättring av verksamheten samt om det leder till effektiva utvecklingsåtgärder,
  • uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt
  • samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.

Auditeringen omfattar högskolans grundläggande uppgifter, det vill säga utbildning, forskning, utvecklings- och innovationsverksamhet och samverkan med samhället. Högskolans verksamhetsutveckling stöds av att den har möjlighet att välja ett utvärderingsområde. I auditeringen ingår också kollegialt lärande som metod.

Auditering av Oulun ammattikorkeakoulu

Oulun ammattikorkeakoulu har valt Högskolekoncernens gemensamma utbildningstjänster för att stödja en smidig studieväg för de studerande som ett utvärderingsområde. 

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. Oulun ammattikorkeakoulus samarbetspartner i kollegialt lärande är Hämeen ammattikorkeakoulu och temat är Kontinuerligt lärande.

Auditeringsrapport publiceras den 14 juni 2024.

Mer information:

Auditering av Konstuniversitetet

Konstuniversitetet har valt Ekologisk hållbarhet som ett utvärderingsområde i auditeringen.

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. Konstuniversitetets samarbetspartner i kollegialt lärande är Hanken Svenska Handelshögskolan med temat arbetsvälmående.

Auditeringsrapport publiceras den 30 augusti 2024. 

Mer information:

Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu

LAB-ammattikorkeakoulu har valt stöd för krävande innovationsverksamhet som ett utvärderingsområde. 

Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. LAB-ammattikorkeakoulus samarbetspartner i kollegialt lärande är Avans University of Applied Sciences med temat studerandes välbefinnande.

Auditeringsrapporten publiceras den 4 oktober 2024.