Vårdnadshavarnas delaktighet i det mobbningsförebyggande arbetet behöver förstärkas

Meddelande Småbarnspedagogik

Enligt chefer och personal inom småbarnspedagogiken stöder verksamhetskulturen det mobbningsförebyggande arbetet och arbetet mot mobbning genomförs väl i barngrupperna. I utvärderingen gjord av NCU svarade var tionde vårdnadshavare att deras barn kontinuerligt och upprepade gånger utsatts för mobbning inom småbarnspedagogiken. Vårdnadshavarnas roll i arbetet mot mobbning behöver utvecklas helhetsmässigt.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har under åren 2023–2024 utvärderat arbetet mot mobbning inom småbarnspedagogiken. Utvärderingen gav information om hur det mobbningsförebyggande arbetet genomförs och hur barns sociala och emotionella färdigheter stöds inom småbarnspedagogiken. Arbetet mot mobbning omfattade i utvärderingen förebyggande av mobbning, ingripande i mobbning och eftervård av mobbning. I utvärderingen granskades det mobbningsförebyggande arbetet som en del av verksamhetskulturen på verksamhetsställena inom småbarnspedagogiken och de strukturer som stöder detta arbete. Utvärderingens resultat baseras på enkätsvar från verksamhetsställenas chefer och personal samt barnens vårdnadshavare. 

Verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken stöder arbetet mot mobbning, men strukturerna som stöder verksamheten bör utvecklas ytterligare

Cheferna och personalen på verksamhetsställena rapporterade att samarbetet med kollegerna fungerar väl och att det finns tydliga arbetssätt för att förebygga mobbning. Svaren visade dock att arbetet mot mobbning inte följs upp tillräckligt väl. Enligt personalen fungerar förebyggandet av mobbning, såsom stöd av barnens sociala och emotionella färdigheter bra i barngrupperna. Personalen upplever också att de har de färdigheter som krävs för att ingripa i mobbning bland barnen. Utvärderingen visar att den pedagogiska planeringen inom småbarnspedagogiken stöder arbetet mot mobbning. 

Enligt cheferna och personalen finns det brister i personalresurserna. Arbetet mot mobbning försvåras i synnerhet av personalbrist, personalomsättning och sjukfrånvaro. Det finns också brister i personalens introduktion och i tillgången på fortbildning i arbetet mot mobbning. Utvärderingen visar att nya medarbetare och medarbetare som återvänder till arbetet inte alltid känner till arbetsmetoderna mot mobbning på arbetsplatsen, vilket försvårar möjligheten att identifiera och ingripa i mobbning på ett gemensamt överenskommet sätt. Fortbildning om mobbning ansågs vara viktig eftersom den gav personalen kunskaper och färdigheter i att förebygga och ingripa i mobbning. Utbildningen innehöll ofta de metoder som används på verksamhetsställena för att förebygga mobbning och stöda barnens emotionella och sociala färdigheter. 

Samarbetet mellan personalen och vårdnadshavarna behöver utvecklas 

Enligt vårdnadshavarna trivs största delen av barnen inom småbarnspedagogiken. Barnen har kompisar och de får stöd av personalen i att skapa och upprätthålla vänskapsrelationer. Samarbetet mellan personalen och vårdnadshavarna visade också på områden som kan förbättras. I utvärderingen lyfte vårdnadshavarna fram brister särskilt i informationen om verksamhetsställets metoder för att förebygga mobbning. En del av vårdnadshavarna ansåg att de inte gavs tillräcklig möjlighet att delta i planeringen och utvärderingen av arbetet mot mobbning. Hälften av vårdnadshavarna uppgav att de skulle vilja delta mer i utvecklingen av det mobbningsförebyggande arbetet. Behovet av en utveckling av samarbetet kring mobbning betonades särskilt i svaren från de vårdnadshavare vars barn utsatts för mobbning inom småbarnspedagogiken.

I samarbetet mellan personalen och vårdnadshavarna är det viktigt att vårdnadshavarna känner till verksamhetsställets arbetsmetoder mot mobbning samt konflikter och mobbningssituationer mellan barn. På så sätt kan vårdnadshavarna stöda sina barns vänskapsrelationer och stärka barnets sociala och emotionella färdigheter även hemma, säger Sivi Harkoma från NCU.

Tio procent av de vårdnadshavare som deltog i utvärderingen uppgav att deras barn kontinuerligt och upprepade gånger blivit utsatta för mobbning inom småbarnspedagogiken. Enligt utvärderingen är ungefär en femtedel av personalen orolig över mobbning bland barnen medan endast fem procent av personalen oroar sig över trakasserier eller diskriminering barnen emellan. Mobbning, trakasserier och diskriminering bland barn kan visa sig på många olika sätt, och det kan vara svårt att identifiera dem. Inom småbarnspedagogiken är det viktigt att se till att personalen har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att identifiera olika former av mobbning. Regelbundna samtal mellan personal, barn och vårdnadshavare underlättar informationsbyte kring barnens vänskapsrelationer och eventuella mobbningssituationer.

Vikten av arbetet mot mobbning är känt inom småbarnspedagogiken

Utvärderingen visar att det mobbningsförebyggande arbetet prioriteras inom småbarnspedagogiken och att personalen aktivt arbetar för att förebygga mobbning. I centrum för det mobbningsförebyggande arbete står barnet och dess behov. För att verkligen nå fram till barnets upplevelse måste arbetet mot mobbning i högre grad göras som en del av en gemensam verksamhetskultur som delas av familjerna och personalen. En sund verksamhetskultur bygger på öppen kommunikation och gemensamma metoder för att förebygga och ingripa i mobbning.

Genom att stöda barnens sociala och emotionella färdigheter får barnen möjlighet att lösa konflikter och uttrycka sina egna tankar och känslor. Barnens sociala och emotionella färdigheter utvecklas och tränas bäst i en positiv och trygg atmosfär. Detta säkerställer att varje barn känner sig som en del av gruppen, får delta i gemensamma lekar och har möjlighet att utveckla sina förmågor.

Det är mycket viktigt att påminna oss alla fostrare om den stora betydelsen av arbetet mot mobbning inom småbarnspedagogiken. Allt börjar redan i tidig ålder, säger en i personalen inom småbarnspedagogiken som deltog i utvärderingen.

 

Mer information

Sivi_Harkoma

Sivi Harkoma

Utvärderingsexpert
Småbarnspedagogik
+358 29 533 5556 Helsingfors