Nationella rådet för utbildningsutvärdering: Utvecklingen av utbildning förutsätter tillförlitlig och oberoende utvärdering

Utlåtande Yrkesutbildning Förskoleundervisning och grundläggande utbildning Högre utbildning Gymnasieutbildning Grundläggande konstundervisning Fritt bildningsarbete Småbarnspedagogik

Högklassig utbildning och småbarnspedagogik är viktigt för att bevara nationens förmåga att möta framtiden och kommande förändringar. För närvarande är utbildningen, lagstiftningen och finansieringen hårt pressade på grund av samhälleliga förändringar. 

Utvärderingsresultaten visar att kvalitetshanteringen borde utvecklas på alla utbildningsnivåer och särskilt inom den grundläggande utbildningen. Utvecklingen av utbildningssystemet som helhet kräver att verksamhetssätten, strukturerna och styrningssystemet på olika utbildningsnivåer utvärderas systematiskt och att utbildningens kvalitet stöds med konkreta åtgärder. En nationell utvärderingsverksamhet som omfattar allt från småbarnspedagogiken till högskoleutbildningen hjälper anordnarna att hantera kvaliteten, fatta beslut och att säkerställa att verksamheten är effektfull. 

Utvärderingarna ger information om utbildningen och utvecklingsrekommendationer 

Det har redan länge varit ett nationellt mål att höja utbildningsnivån, lärresultaten och att förbättra utbildningsmöjligheterna. Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvecklat sin verksamhet så det också är möjligt att följa upp och förstå hur elevernas kunskaper utvecklas under skolgången. Ett exempel är NCU:s longitudinella utvärdering där samma elever följs upp från årskurs 1 till slutet av den grundläggande utbildningen. Det ger möjlighet att få fram information om utbildningen och om resultatens underliggande samband. Utvärderingarna bidrar med kunskap och förståelse kring olika fenomen och verksamhetsmiljöer.   

Utvecklande utvärdering som stöd för anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning

NCU har som enda aktör i Finland till uppgift att svara för extern utvärdering av hela utbildningssystemet, systematiskt producera information om utbildningens läge samt stödja anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning i kvalitetsarbetet. I Finland har ansvaret för att utveckla utbildningssystemet fördelats på flera aktörer vilket kräver ett enhetligt utvärderingssystem. NCU utför sitt uppdrag i enlighet med den lagstadgade principen om utvecklande utvärdering. Genom utvecklande utvärdering kan NCU stödja utvecklingen av utbildningen och kvalitetshanteringen, ta fram information och utvecklingsrekommendationer för beslutsfattande samt säkerställa verksamhetens genomslagskraft (se figuren). Den nationella utvärderingsverksamheten har bland annat stött högskolornas kvalitetshantering långsiktigt under två decennier. Inom småbarnspedagogiken har Valssi-systemet utvecklats för att underlätta anordnarnas och serviceproducenternas utvärdering av kvaliteten. 

Utvecklande utvärdering är en inkluderande process, där personalen, de studerande och övriga aktörer tas med i processen. I utvärderingarna beaktas också undervisnings- och utbildningsanordnarnas olika situationer och verksamhetsmiljöer. De nationella utvärderingarna är en resurs som stödjer anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning i deras verksamhet. 

Enligt lagen har anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning samt högskolorna och den fria bildningens läroanstalter både skyldighet att utvärdera sina egna utbildningar, och att delta i extern utvärdering. Syftet med den externa utvärderingen är att säkerställa att verksamheten är effektfull. Utvärderingarna följer upp hur väl målsättningarna uppnås och genom respons får organisationerna stöd i sina förändrings- och anpassningsprocesser.

NCU:s utvärderingar omfattar olika utbildningsnivåer

Då du klickar på bilden blir den större.

Den långsiktiga utvärderingsverksamhetens kontinuitet bör garanteras

Det behövs information och samarbete för att kunna lösa det finländska samhällets utmaningar, förändringstrycket, säkrandet av utbildningens kvalitet och stärkandet av kompetens- och utbildningsnivån. De lagstadgade och ekonomiska förutsättningarna bör säkras så att Nationella centret för utbildningsutvärdering även i fortsättningen kan producera information som gagnar det finländska utbildningssystemet och dess kvalitetsutveckling. 

Mer information:

Jouni Koski, ordförande för utvärderingsrådet, tfn 09 8868 7660, Jarmo Paloniemi, vice ordförande, tfn 050 538 3929 och Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, vice ordförande, tfn 040 590 0136. 

I anslutning till Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) finns ett utvärderingsråd som utnämnts av statsrådet och som följer upp och utvecklar NCU:s verksamhet. Utvärderingsrådet har till uppgift att delta i utvärderingscentrets strategiska planering, besluta om omfattande eller principiellt viktiga yttranden och initiativ samt göra upp ett förslag till fyraårig nationell utvärderingsplan för utbildning.