Kansallinen koulutuksen arviointineuvosto: Koulutuksen kehittäminen edellyttää luotettavaa ja riippumatonta arviointia

Lausunto Ammatillinen koulutus Esi- ja perusopetus Korkeakoulutus Lukiokoulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö Varhaiskasvatus

Laadukas koulutus ja kasvatus ovat keskeinen keino turvata kansakunnan kyky vastata tulevaisuuteen ja pysyä toimintakykyisenä muutostilanteissa. Koulutuksen järjestämiseen, lainsäädäntöön ja rahoitukseen kohdistuu tällä hetkellä merkittäviä yhteiskunnallisten muutosten tuomia paineita. 

Koulutuksen tilaa koskevat arviointitulokset osoittavat, että laadunhallinnassa on kehitettävää kaikilla koulutusasteilla ja erityisesti perusopetuksessa. Koulutusjärjestelmän kokonaisuuden kehittäminen edellyttää sitä, että eri koulutusasteiden toimintatapoja, rakenteita ja ohjausjärjestelmää arvioidaan systemaattisesti ja koulutuksen laatua tuetaan konkreettisin teoin. Kattava kansallinen arviointitoiminta varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen tukee koulutuksen laadunhallintaa ja päätöksentekoa sekä varmistaa toiminnan tuloksellisuutta.

Arvioinnit tuottavat koulutuksen tilaa koskevaa tietoa sekä kehittämissuosituksia

Suomalaisten koulutustason nosto sekä oppimistulosten ja koulutusmahdollisuuksien parantaminen ovat olleet maassamme tavoitteena jo pitkään. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on kehittänyt toimintaansa niin, että arviointien avulla voidaan seurata myös oppijoiden koulutuspolun aikaista osaamisen kehittymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tästä esimerkkinä on Karvin vuonna 2018 käynnistämä oppimistulosten pitkittäisarviointi, jossa seurataan saman kohortin oppilaiden osaamisen kehittymistä ensimmäisen luokan alusta aina perusopetuksen päättövaiheeseen. Näin on mahdollista saada tietoa, jolla voidaan kuvata koulutusjärjestelmän tilaa ja selittää siinä vaikuttavia tekijöitä. Arvioinnit lisäävät tietoa ja ymmärrystä arvioitavasta ilmiöstä sekä toimintaympäristöstä. 

Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien tukena 

Karvilla on ainoana toimijana Suomessa tehtävä vastata koko koulutusjärjestelmän ulkoisesta arvioinnista, tuottaa systemaattisesti tietoa koulutuksen tilasta sekä tukea arviointitietoon perustuen varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjiä laadun kehittämisessä. Suomessa vastuu koulutusjärjestelmän toimivuudesta ja kehittämisestä on jaettu usealle taholle, mikä edellyttää yhtenäistä arviointijärjestelmää ja yhteistyötä eri koulutusjärjestelmän tasoilla. Karvi toteuttaa kansallista arvioijan tehtävää lainsäädäntöön kirjatun kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti. Kehittävä arviointi tukee koulutuksen ja sen laadunhallinnan kehittämisessä, tuottaa tietoa ja kehittämissuosituksia päätöksentekoon sekä varmistaa toiminnan tuloksellisuutta (ks. kuvio). Kansallisella arviointitoiminnalla on tuettu esimerkiksi korkeakoulujen laadunhallintaa pitkäjänteisesti kahden vuosikymmenen ajan. Lisäksi uusi varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmä Valssi on kehitetty tukemaan järjestäjiä ja palveluntuottajia heidän laadunhallinnassaan. 

Kehittävässä arvioinnissa korostuu luottamus ja henkilöstön, opiskelijoiden sekä muiden toimijaryhmien osallistaminen. Arviointien toteutuksissa huomioidaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjien erilaiset tilanteet ja toimintaympäristöt. Kansallinen arviointitoiminta on resurssi, joka tukee varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaa. 

Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien sekä korkeakoulujen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten tulee lain mukaan sekä itse arvioida antamaansa koulutusta että osallistua toimintansa ulkoiseen arviointiin. Ulkoisen arvioinnin tehtävänä on tuloksellisuuden varmentaminen. Arvioinneilla seurataan koulutukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja palautteen avulla vahvistetaan koulutusorganisaatioiden muutos- ja sopeutumiskykyä.

Karvin arviointitoiminta yli koulutusasterajojen.

Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Pitkäjänteisen arviointitoiminnan jatkuvuus on varmistettava

Suomalaisen yhteiskunnan muutospaineet, koulutuksen laadun varmistaminen sekä osaamis- ja koulutustason nosto ovat haasteita, joiden ratkomiseen tarvitaan tietoa ja yhteistyötä. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen lainsäädännölliset ja taloudelliset toimintaedellytykset suomalaisen koulutusjärjestelmän laadun tukijana ja tiedon tuottajana on varmistettava tulevina vuosina. 

Lisätietoja: 

Arviointineuvoston puheenjohtaja Jouni Koski puh. 09 8868 7660 ja varapuheenjohtajat Jarmo Paloniemi puh. 050 538 3929 ja Mirjamaija Mikkilä-Erdmann puh.  040 590 0136.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen yhteydessä toimii valtioneuvoston nimittämä arviointineuvosto, joka seuraa ja kehittää Karvin toimintaa. Arviointineuvoston tehtävänä on osallistua arviointikeskuksen strategian laadintaan, päättää laajakantoisista tai periaatteellisesti merkittävistä lausunnoista ja aloitteista sekä laatia esitys nelivuotisesta kansallisesta koulutuksen arviointisuunnitelmasta.