Utvärdering av inlärningsresultaten i samiska, romani och teckenspråk
03/2014–05/2016
I utvärderingen av inlärningsresultaten i samiska, romani och teckenspråk kartlades för varje språk i vilken mån eleverna i den grundläggande utbildningen har uppnått de mål för lärandet som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2004). Vart och ett av språken utvärderades separat. För samiskans del utvärderades alla tre samiska språk (nordsamiska, enaresamiska och skoltsamiska).
Utvärderingen gällde den grundläggande utbildningens högre klasser (årskurs 7–9). I andra ämnen brukar vanligen endast årskurs 9 utvärderas, men målgruppen var i den här utvärderingen större eftersom gruppen elever som läste språken totalt sett var så liten.
Syftet med utvärderingen på nationell nivå var att för varje språk skapa en helhetsbild av läget för undervisningen och att kartlägga hur jämlikheten inom utbildningen förverkligades. Utvärderingsinformationen samlades in med hjälp av uppgiftsserier som baserade sig på språkets olika delområden. Dessutom besvarade elever, lärare och rektorer bakgrundsenkäter, som gav information om attityder och om faktorer som kan inverka på inlärningsresultaten, t.ex. undervisningsarrangemang och undervisningens omfattning. Vid behov användes också andra metoder i materialinsamlingen, t.ex. intervjumaterial.
Utvärderingsproven genomfördes under våren 2015 och rapporterna gavs ut i slutet av år 2015.