Högre utbildning

Högre utbildning
Illustration.
Bild: ESB Professional/Shutterstock.com

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) svarar för utvärderingen av utbildningen vid universitet och yrkeshögskolor i Finland. De huvudsakliga utvärderingstyperna är auditeringar av högskolor, tema- och systemutvärderingar samt utvärderingar av utbildningsområden. NCU genomför också EUR-ACE utvärderingar av utbildningsprogram inom teknik som avgiftsbelagd verksamhet.

NCU ingår i registret över tillförlitliga europeiska utvärderingsaktörer (EQAR) och är en fullvärdig medlem i det europeiska nätverket för utvärderingsaktörer inom högre utbildning (ENQA).

Auditeringar har fokus på hur högskolorna säkerställer och utvecklar kvaliteten i sin verksamhet

Enligt yrkeshögskolelagen och universitetslagen bör högskolorna regelbundet delta i extern utvärdering av sin verksamhet och sitt kvalitetssystem. Auditeringar av högskolor har genomförts i Finland sedan 2005. NCU genomför auditeringar på finska, svenska och engelska.

Auditeringarna omfattar de gemensamma europeiska principerna för kvalitetssäkring inom högre utbildning enligt Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG, 2015). En godkänd auditering av NCU visar att högskolans verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både NCU:s nationella kriterier och de europeiska kriterierna.

Högskolorna som får godkänt i auditeringen får en kvalitetsstämpel som är i kraft i sex år. I NCU:s auditeringsregister nämns alla högskolor som beviljats NCU:s kvalitetsstämpel samt giltighetstiden för stämpeln.

Pilotfasen för den fjärde auditeringsomgången (2025-2030) för finländska högskolor  pågår.

Kvalitetsstämpel och register

NCU:s auditeringsregister för högskolor

Högskolor som beviljats NCU:s excellence-kvalitetsstämpel 

 

Fjärde omgången auditeringar

Anmälan till auditering

Auditeringshandbok för pilotfasen

 

Tredje omgången auditeringar 

Auditeringsresultat enligt högskola

Auditeringsrapporter (NCU:s auditeringsplattform)

 

Tema- och systemutvärderingar som stöd för beslutsfattande och utveckling av utbildningen

 

Temautvärderingar fokuserar ofta på ett visst innehåll eller område inom högre utbildningen, medan systemutvärderingar granskar hela utbildningssystemet eller delar av det. Utvärderingar kan också ha fokus på utbildningspolitik och dess genomförande. Tema- och systemutvärderingar kan gälla enbart högre utbildning eller flera nivåer i utbildningssystemet.

Projektbeskrivningar av tema- och systemutvärderingar

Utvärderingar av utbildningsområden lyfter fram utbildningsområdets styrkor och utvecklingsområden
 

Utvärderingar av utbildningsområden ger en helhetsbild av styrkorna och utvecklingsområdena i utbildningsutbudet inom utbildningsområdet i förhållande till examens arbetslivsrelevans, kompetensbehov och kontinuerligt lärande. Utvärderingarna ger också information om högskolornas förmåga att anpassa sin utbildning till framtida kompetenskrav.

Projektbeskrivningar av utbildningsområden inom högre utbildning