Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomför den första fasen av en longitudinell utvärdering av lärresultaten under åren 2016–2020. Utvärderingen ger information om elevers kunskaper i modersmål och litteratur (svenska, finska eller svenska/finska som andra språk) och matematik. Den bygger på Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014).
Utvärderingens inledande mätning genomfördes hösten 2018. I mätningen deltog 7770 elever, som började i första klass. Eleverna kom från olika delar i Finland. Av eleverna gick 868 i svenskspråkiga skolor.
Elevernas kunskaper utvärderades också i början av årskurs 3 hösten 2020. I den här mätningen deltog 8077 elever.
Inom ramen för utvärderingsprojektet är det möjligt att senare utvärdera elevernas lärresultat och kunskapsutveckling vid det andra etappmålet (efter årskurs 6) och i slutet av den grundläggande utbildningen (årskurs 9) – och på andra stadiet eller inom högskoleutbildningen.
Publikationer
Årskurs 3:
Matematiikan ja äidinkielen ja kirjallisuuden osaaminen kolmannen luokan alussa (2021)
Nästa nationella rapport i projektet ges ut år 2022. Rapporten gäller kunskapsutvecklingen under nybörjarundervisningen. Dessutom publiceras en analys av elevernas kunskapsutveckling under nybörjarundervisningen i förhållande till olika bakgrundsvariabler.
År 2022 ger NCU också ut en publikation på svenska som handlar om de finlandssvenska elevernas kunskapsnivå och kunskapsutveckling mellan årskurs 1 och början av årskurs 3.
Årskurs 1:
Alkumittauksen syventäviä kysymyksiä (2020)
Resultaten för de finlandssvenska skolorna finns här: Läget vid skolstarten (2020)
Titta gärna också på våra svenskspråkiga infografer: infograf I (2019) och infograf II (2020)
Kontaktpersoner vid NCU
Annette Ukkola, förnamn.efternamn@karvi.fi, tfn 029 533 5548 (projektledare)
Chris Silverström, tfn 029 533 5563 eller Carola Åkerlund, tfn 029 533 5554, fornamn.efternamn@karvi.fi (svenskspråkiga skolor)
Dataskydd i utvärderingen:
Dela på Facebook Dela på Twitter