Oppimistulosten arvioinnit
Kansallinen oppimistulosten arviointi on yksi Karvin lakisääteisistä tehtävistä ja se on osa ammatillisen koulutuksen laadunvarmennusta. Oppimistulosarvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten hyvin opiskelijat ovat saavuttaneet tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet ja millaiset valmiudet he saavat työelämään ja jatko-opintoihin. Lisäksi oppimistulosarvioinneissa tarkastellaan koulutuksen järjestäjien pedagogisen toiminnan laatua.
Viime vuosina oppimistulosten arviointijärjestelmää on kehitetty meta-arvioinnin, ulkoisen arvioinnin ja eri sidosryhmille järjestettyjen työpajojen pohjalta ottaen huomioon ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Kehittämistyön tuloksena oppimistulosten arviointijärjestelmää pilotoitiin vuosina 2019-2021 logistiikan ja sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoissa sekä kuljetusalan ammattitutkinnossa.
Uusi oppimistulosten arviointijärjestelmä kattaa perustutkintojen lisäksi myös ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ja siinä on pyritty vahvistamaan opiskelijan ja työelämän roolia arviointitiedon tuottamisessa sekä hyödynnetty mahdollisimman paljon valmiita kansallisia tietovarantoja, kuten Koski-rekisteriä ja Amispalautteen aineistoa. Pilotin aikana testattiin myös uusia arviointimenetelmiä ja kerättiin koulutuksen järjestäjiltä palautetta arviointijärjestelmästä pilotin eri vaiheissa. Palautetta on hyödynnetty arviointijärjestelmän jatkokehittämisessä ja arviointimenetelmien valinnassa.
Karvi on laatinut suunnitelman vuosien 2021-2025 aikana arvioitavista tutkinnoista yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa. Suunnitelman tavoitteena on auttaa koulutuksen järjestäjiä ennakoimaan tulossa olevia oppimistulosarviointeja ja liittämään ne osaksi koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmiä.
Ammatillisen koulutuksen oppimistulosarviointien arviointiasetelma
Esite kansallisesta oppimistulosten arvioinnista ammatillisessa koulutuksessa
Meneillään olevat arvioinnit
2023-2024
Luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon ja luontoalan ammattitutkinnon arviointi
Puuteollisuuden perus- ja ammattitutkintojen arviointi
Valmistuneet arvioinnit
2022-2023
Ammatillisen koulutuksen tuottama osaaminen suhteessa ammattikorkeakouluopintojen vaatimuksiin
2021-2022
Sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon, ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon arviointi
2019–2020
2015–2018
Hevostalouden perustutkinto
Kauneudenhoitoalan perustutkinto
Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto
2014–2017
Liikunnanohjauksen perustutkinto
Matkailualan perustutkinto
Puutarhatalouden perustutkinto
Talotekniikan perustutkinto
2014–2016
Kestävän kehityksen oppimistulosten arviointi
2013–2016
Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto
Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto
Prosessiteollisuuden perustutkinto
2012–2015
Autoalan perustutkinto
Musiikkialan perustutkinto
Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
2011–2014
Elintarvikealan perustutkinto (linkki päivittyy)
Pintakäsittelyalan perustutkinto (linkki päivittyy)
2010–2013
Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto (linkki päivittyy)
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (linkki päivittyy)
Liiketalouden perustutkinto (linkki päivittyy)
2009–2012
Hiusalan perustutkinto (linkki päivittyy)
Maatalousalan perustutkinto (linkki päivittyy)
Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto (linkki päivittyy)
2008–2011
Metsäalan perustutkinto (linkki päivittyy)
Rakennusalan perustutkinto (linkki päivittyy)
2007–2010 (arviointien tulokset julkaistu yhdessä raportissa)
(linkki päivittyy)
Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto
Kone- ja metallialan perustutkinto
Logistiikan perustutkinto
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto