
Kansallinen oppimistulosten arviointi on yksi Karvin lakisääteisistä tehtävistä ja se on osa ammatillisen koulutuksen laadunvarmennusta. Oppimistulosarvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten hyvin opiskelijat ovat saavuttaneet tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet ja millaiset valmiudet he saavat työelämään ja jatko-opintoihin. Lisäksi oppimistulosarvioinneissa tarkastellaan koulutuksen järjestäjien pedagogisen toiminnan laatua.
Oppimistulosten arvioinnilla tuotetaan tietoa painopisteisiin Oppimisen ja osaamisen kehittäminen sekä Yhdenvertaisuuden edistäminen.
Viime vuosina oppimistulosten arviointijärjestelmää on kehitetty meta-arvioinnin, ulkoisen arvioinnin ja eri sidosryhmille järjestettyjen työpajojen pohjalta ottaen huomioon ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Kehittämistyön tuloksena oppimistulosten arviointijärjestelmää pilotoitiin vuosina 2019-2021 logistiikan ja sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoissa sekä kuljetusalan ammattitutkinnossa.
Uusi oppimistulosten arviointijärjestelmä kattaa perustutkintojen lisäksi myös ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ja siinä on pyritty vahvistamaan opiskelijan ja työelämän roolia arviointitiedon tuottamisessa sekä hyödynnetty mahdollisimman paljon valmiita kansallisia tietovarantoja, kuten Koski-rekisteriä ja Amispalautteen aineistoa. Pilotin aikana testattiin myös uusia arviointimenetelmiä ja kerättiin koulutuksen järjestäjiltä palautetta arviointijärjestelmästä pilotin eri vaiheissa. Palautetta on hyödynnetty arviointijärjestelmän jatkokehittämisessä ja arviointimenetelmien valinnassa.
Karvi on laatinut suunnitelman vuosien 2021-2025 aikana arvioitavista tutkinnoista yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa. Suunnitelman tavoitteena on auttaa koulutuksen järjestäjiä ennakoimaan tulossa olevia oppimistulosarviointeja ja liittämään ne osaksi koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmiä.

Esite kansallisesta oppimistulosten arvioinnista ammatillisessa koulutuksessa
Esite kansallisesta oppimistulosten arvioinnista ammatillisessa koulutuksessa (.pdf)
Meneillään olevat arvioinnit
2022-2023
Ammatillisen koulutuksen tuottama osaaminen suhteessa ammattikorkeakouluopintojen vaatimuksiin
Valmistuneet arvioinnit
2021-2022
Sähkö- ja automaatioalan perus- ammatti- ja erikoisammattitutkinto
2019–2020
2015–2018
Hevostalouden perustutkinto
Kauneudenhoitoalan perustutkinto
Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto
2014–2017
Liikunnanohjauksen perustutkinto
Matkailualan perustutkinto
Puutarhatalouden perustutkinto
Talotekniikan perustutkinto
2014–2016
Kestävän kehityksen oppimistulosten arviointi
2013–2016
Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto
Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto
Prosessiteollisuuden perustutkinto
2012–2015
Autoalan perustutkinto
Musiikkialan perustutkinto
Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
2011–2014
Elintarvikealan perustutkinto
Pintakäsittelyalan perustutkinto
2010–2013
Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto
Liiketalouden perustutkinto
2009–2012
Hiusalan perustutkinto
Maatalousalan perustutkinto
Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto
2008–2011
Metsäalan perustutkinto
Rakennusalan perustutkinto
2007–2010 (arviointien tulokset julkaistu yhdessä raportissa)
Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto
Kone- ja metallialan perustutkinto
Logistiikan perustutkinto
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto
Tietosuoja ammatillisen koulutuksen oppimistulosten arvioinnissa -opiskelijat
Tietosuoja ammatillisen koulutuksen oppimistulosten arvioinnissa – yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Johtava arviointiasiantuntija, Paula Kilpeläinen, paula.kilpelainen@karvi.fi
Arviointiasiantuntija Veera Hakamäki-Stylman, veera.hakamaki-stylman@karvi.fi