Taideyliopiston taiteen opetus on korkeatasoista – korkeakoulu läpäisi Karvin auditoinnin

Tiedote Korkeakoulutus

Taideyliopisto sai Karvin auditointiryhmältä erityistä kiitosta opetuksesta, joka tukee opiskelijoiden taiteilijaksi kasvamista jo opiskeluaikana. Taideyliopisto vaalii suomalaisen yhteiskunnan sivistystä ja osallistuu aktiivisesti kulttuuripoliittiseen keskusteluun. Yliopistoyhteisöllä on myös halu ja rohkeus tarttua yhteiskunnallisiin haasteisiin.

Taideyliopisto kouluttaa tulevaisuuden taiteilijoita

Taiteen opetuksen korkea taso tunnistetaan Taideyliopiston sisällä ja ulkopuolella. Taideyliopiston vahvuutena on ajatus opiskelijoiden kasvamisesta taiteilijoiksi, mikä korostuu opetuksen ja ohjauksen painotuksissa. Taitojen ja taiteellisen ajattelun opetus sekä yksilöllinen lähiopetus koetaan yliopistossa tärkeiksi.

Opiskelijoiden, opettajien ja alumnien tiivis vuorovaikutus opetuksessa mahdollistaa syvällisen ymmärryksen opiskelijoiden tarpeista ja kehityksestä, taidekentän muutoksista sekä taiteellisen ajattelun syntymisestä, kommentoi auditointiryhmän puheenjohtaja, dekaani Hanna-Leena Pesonen Jyväskylän yliopistosta.

Taideyliopisto on työskennellyt aktiivisesti löytääkseen yhteisiä toimintaperiaatteita kolmen itsenäisen akatemian, Kuvataideakatemian, Sibelius-Akatemian ja Teatterikorkeakoulun, välillä. Auditointiryhmän mukaan akatemioiden välistä yhteistä koulutustoimintaa, opiskelijoiden liikkuvuutta ja hyvien käytänteiden jakamista sekä yhteisöllisyyttä tulisi edelleen vahvistaa. 

Sekä opiskelijoiden että henkilöstön kuormittuminen opinnoissa tai työssä haastaa yliopistoa etsimään tilanteeseen ratkaisuja. Auditointiryhmä kannustaa yliopistoa tarkastelemaan opintojaksojen läsnäolovaatimuksia ja opetuskulttuureja kuormittuneisuuden vähentämiseksi. Henkilöstön kuormittuneisuuden vähentämiseksi on hyvä fokusoida, priorisoida ja rytmittää myös strategisia toimenpiteitä.

Taideyliopiston toimintakulttuuri on avointa, osallistavaa ja keskustelevaa

Taideyliopiston henkilöstö osallistuu yliopiston kehittämiseen monin tavoin. Myös strategisia vastuita jaetaan yliopistoyhteisössä. Tiedolla johtaminen tukee yliopiston johtamista ja strategian toteuttamista.

Taideyliopistolla on hyvä käsitys kehittämiskohteistaan ja niihin myös tartutaan. Yliopistossa on yhteisöllinen, keskusteleva laatukulttuuri sekä taito itsereflektointiin, sanoo Hanna-Leena Pesonen.

Taideyliopistolla on systemaattiset menettelytavat henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Auditointiryhmän mukaan Taideyliopistoon on mahdollista edelleen kehittää inklusiivista ja monikielistä yhteisöä, jossa olisi yhtäläiset mahdollisuudet ilmaista itseään ja osallistua päätöksentekoon. Yliopistossa on tunnistettu erityisesti kielikysymys keskeiseksi kansainvälisyyden haasteeksi, sitä yritetään myös yliopistossa ratkaista.

Taideyliopisto vaalii sivistystä ja kirittää sitä eteenpäin

Taideyliopiston strateginen tavoite on vahvistaa taiteen ja taiteellisen ajattelun roolia yhteiskunnassa. Taideyliopisto vaalii suomalaisen yhteiskunnan sivistystä ja kirittää sitä eteenpäin. Taideyliopisto osallistuu aktiivisesti käynnissä olevaan kulttuuripoliittiseen keskusteluun ja on tukemassa sen kehittymistä. Yliopistoyhteisöllä on halu ja rohkeus tarttua yhteiskunnallisiin haasteisiin.

Taideyliopiston erityislaatuisuutta ei aina kuitenkaan täysin tunnisteta. Auditointiryhmän mukaan yliopisto voisi viestiä nykyistä selkeämmin erityisluonteestaan ja roolistaan yhteiskunnassa. Taideyliopiston vaalimat arvot ja kulttuurinen sivistys olisi mahdollista nostaa nykyistä vahvemmin esiin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Taideyliopiston ainutlaatuinen asema taidealan edelläkävijänä mahdollistaa monitieteisen lähestymistavan ja innovatiivisen taidetutkimuksen, joka rikastuttaa sekä taideyhteisöä että laajemmin yhteiskuntaa. 

Taideyliopiston uudistumishalua ja rohkeutta korostaa kiinnittyminen sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden teemoihin sekä ekologiseen kestävyyteen. Ekologinen kestävyys on nostettu Taideyliopiston strategiseksi kärjeksi ja läpileikkaavasti mukaan koulutukseen, tutkimukseen ja taiteelliseen toimintaan. Taideyliopiston tuleekin turvata ekologisen kestävyyden edistämisen jatkuvuus ja johtaminen, kun siihen keskittynyt kehittämisprojekti päättyy.

Taideyliopisto läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin hyväksytysti. Taideyliopistolle myönnettiin laatuleima, joka on voimassa kuusi vuotta. Hyväksytty auditointi on osoitus siitä, että Taideyliopiston toiminta ja laatujärjestelmä täyttävät sekä kansalliset kriteerit että eurooppalaiset korkeakoulujen laadunvarmistusta koskevat kriteerit. Auditointi kohdistuu korkeakoulujen menettelytapoihin, joilla se ylläpitää ja kehittää koulutuksen, tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden laatua. Auditoinnissa käytetyt auditointikriteerit on julkaistu Karvin korkeakoulujen auditointikäsikirjassa

Auditointiraportti on luettavissa Karvin auditointialustalla

Lisätietoja

  • Dekaani, professori Hanna-Leena Pesonen, auditointiryhmän puheenjohtaja, hanna-leena.pesonen(at)jyu.fi
  • Johtava arviointiasiantuntija Mirella Harri, auditoinnin projektipäällikkö, puh. 029 533 5541, mirella.harri(at)karvi.fi