Julkaistavia koulutuksen arviointituloksia loka–joulukuussa 2024

Tiedote Ammatillinen koulutus Esi- ja perusopetus Korkeakoulutus Lukiokoulutus Varhaiskasvatus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisee useita ajankohtaisia arviointituloksia loka–joulukuussa 2024. Julkaisemme muun muassa opinto-ohjauksen uusia muotoja koskevan arvioinnin loppuraportin, varhaiskasvatuksessa kiusaamisen vastaisen toiminnan toteutumista tarkastelevan loppuraportin ja raportin, joka koskee eriyttämistä ja joustavia opetusjärjestelyjä perusopetuksessa.

Tämän tiedotteen tavoitteena on tukea arviointitiedon entistä parempaa hyödyntämistä. Seuraava kooste tulevista arviointien julkistamisista julkaistaan tammi–helmikuussa 2025.

Koulutusrajat ylittävät julkaisut

Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskeva arviointi (OHJA) 2022–2024

Karvi arvioi vuosina 2022–2024 opinto-ohjauksen uusia ja vahvistettuja muotoja perusopetuksessa, toisella asteella sekä nivelvaihe- ja valmentavissa koulutuksissa oppivelvollisuuden laajentamisen jälkeen. Arvioinnissa tarkastellaan myös kouluun ja opintoihin kiinnittymiseen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen liittyviä näkökulmia. Arvioinnin laajaksi tavoitteeksi muodostuivat käytäntöjen tunnistaminen, jotka tukevat oppivelvollisuuden suorittamista ja edistävät opiskelijoiden hyvinvointia.

Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskevan OHJA-arvioinnin loppuseminaari järjestetään 9.10.2024 lähitilaisuutena sekä webinaarina.

Lisätietoja: 

Varhaiskasvatus

Arviointi kiusaamisen vastaisen toiminnan toteutumisesta sekä lasten kiusaamisen vastaisista ja sosioemotionaalisia taitoja tukevista menetelmistä varhaiskasvatuksessa

Arvioinnilla tuotetaan tietoa siitä, miten kiusaamisen vastainen toiminta toteutuu varhaiskasvatuksessa osana toimintakulttuuria ja sitä tukevia rakenteita. Lisäksi arvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten kiusaamisen vastaisia ja lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä hyödynnetään. Arvioinnissa tuotetaan tietoa menetelmistä sekä niiden käytettävyydestä, juurrutettavuudesta ja tuloksellisuudesta. Julkaistava raportti käsittelee kiusaamisen vastaista toimintaa ja myöhemmin julkaistaan raportit käytetyistä menetelmistä.

Arvioinnin päätösseminaari järjestetään 26.11.2024 webinaarina.

Lisätietoja:

Esi- ja perusopetus

Sosiaalinen yhteenkuuluvuus -tutkimus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on mukana laajassa Sosiaalinen yhteenkuuluvuus -tutkimushankkeessa, jossa kartoitetaan 5. luokan oppilaiden ja opettajien kokemuksia kiusaamisesta ja ennakkoluuloista. Tutkimuksen tavoite on selvittää syrjintään ja kiusaamiseen liittyvien asenteiden yleisyyttä ja syntymekanismeja. Lisäksi tutkimushankkeessa arvioidaan Walter ry:n järjestämiä ennakkoluuloja käsitteleviä työpajoja, joita tarjotaan osalle tutkimukseen osallistuvista kouluista. Tutkimuksen tekevät Aalto-yliopiston ja Harvardin yliopiston tutkijat.

Tutkimuksen ensimmäiset tulokset julkaistaan 14.10.2024.

Lisätietoja:

Eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt osana oppimisen ja koulunkäynnin tukea perusopetuksessa

Eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt perusopetuksessa (2022–2024) -arvioinnissa tuotetaan tietoa pedagogisen eriyttämisen ja joustavien opetusjärjestelyiden perusteista, niiden muodoista ja toimivuudesta erityisesti koulutuksellisen tasa-arvon ja koulutusjärjestelmän toimivuuden kannalta.

Tarkastelun keskiössä ovat opetustoimen henkilöstön – ja erityisesti opettajien – kokemukset mahdollisuuksistaan tarjota tukea eriyttämisen ja joustavien opetusjärjestelyjen avulla.

Arvioinnissa tarkastellaan pedagogista eriyttämistä ja joustavien opetusjärjestelyjen toimivuutta oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisen, koulutuksellisen tasa-arvon ja koulutusjärjestelmän toimivuuden kannalta. 

Arviointiraportti julkaistaan 25.10.2024 webinaarissa.

Lisätietoja:

Matematiikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulokset 6. luokan lopussa

Arvioimme keväällä 2024 oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taitoja kuudennen luokan lopussa. Tässä ensimmäisessä raportissa julkistetaan arvioinnin demografiset tulokset. Samojen oppilaiden osaamista on arvioitu myös ensimmäisen ja kolmannen luokan alussa, ja myöhemmin on luvassa tietoa taitojen kehittymisestä vuosiluokilla 1–6.

Tulokset julkistetaan tammikuussa 2025.

Lisätietoja:

Lukiokoulutus

Välitodistus: LOPS-uudistuksen eteneminen vuosina 2021–2024

Lukiouudistuksen arvioinnista (LUKA) julkaistaan raportti, joka on jatkoa edellisille julkaisuille. Niissä käsiteltiin lukiouudistuksen etenemistä sen ensimmäisen ja toisen lukuvuoden päätteeksi. Lukiouudistuksen arvioinnissa on selvitetty myös oppimisen tuen toteutumista lukiokoulutuksessa (Hellgren ym. 2024). Tässä julkaisussa tarkastellaan ensimmäistä kertaa koko seurantajakson tuloksia. Julkaisua kirjoitettaessa yksi ikäluokka oli jo suorittanut lukion kokonaan vuoden 2019 LOPS:n mukaisesti.

Arviointiraportti julkaistaan lokakuussa 2024.

Lisätietoja:

Korkeakoulutus

Korkeakoulujen auditoinnit

Auditoinnin tehtävänä on

  • arvioida, vastaako korkeakoulun laatutyö eurooppalaisia laadunvarmistuksen periaatteita,
  • arvioida, tuottaako laatujärjestelmä strategian toteuttamisen ja toiminnan jatkuvan kehittämisen kannalta tarkoituksenmukaista tietoa ja johtaako se vaikuttaviin kehittämistoimenpiteisiin,
  • rohkaista korkeakouluja kansainvälisyyteen, kokeiluihin ja luovaan ilmapiiriin sekä
  • kerryttää avointa ja läpinäkyvää tietoa suomalaisten korkeakoulujen laatutyöstä.

Auditointi kattaa korkeakoulun perustehtävät, eli koulutuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen. Korkeakoulujen kehittämistä tukee auditointimallissa korkeakoulujen mahdollisuus valita yksi arviointialue. Auditointiin sisältyy myös vertaisoppimisen menetelmä.

Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) auditointi

Humanistinen ammattikorkeakoulu on valinnut valinnaiseksi arviointialueeksi monipaikkaisen organisaation johtamisen.

Auditointiin sisältyy vertaisoppimisen menetelmä. Humanistisen ammattikorkeakoulun vertaisoppimisen kumppani on Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja vertaisoppimisen kohde on TKI-toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Auditointiraportti julkaistaan 4.10.2024.

Lisätietoja:

LAB-ammattikorkeakoulun auditointi

LAB-ammattikorkeakoulu on valinnut valinnaiseksi arviointialueeksi vaativan innovaatiotoiminnan tuen.

Auditointiin sisältyy vertaisoppimisen menetelmä. LAB-ammattikorkeakoulun vertaisoppimisen kumppani on Avans University of Applied Sciences ja vertaisoppimisen kohde on opiskelijahyvinvointi.

Auditointiraportti julkaistaan 8.11.2024.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston auditointi

Vaasan yliopiston valitsema valinnainen arviointialue on koulutusohjelmien portfolion hallinta.

Auditointiin sisältyy vertaisoppimisen menetelmä. Vaasan yliopiston valitsema vertaisoppimisen kumppani ovat Jönköpingin yliopisto, ja vertaisoppimisen kohde on kansainvälinen opiskelijarekrytointi.

Auditointiraportti julkaistaan 17.12.2024.

Lisätietoja:

Päivitetty